Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/43378
Title: Investigating perfectionism and subject well-being among college students: Stress coping strategies as a mediator
Other Titles: Исследование перфекционизма и субъективного благополучия среди студентов колледжа: стратегии преодоления стресса как посредника
Authors: Pham, K. V.
Duong, N. T.
Pham Thi, T. D.
Фам, К. В.
Дуонг, Н. Т.
Фам Тхи, Т. Д.
Issue Date: 2023-04
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Pham, K. V. Investigating perfectionism and subject well-being among college students: Stress coping strategies as a mediaton / K. V. Pham, N. T. Duong, T. D. Pham Thi // Образование и наука. — 2023. — № 4. — С. 196-210. — DOI: 10.17853/1994-5639-2023-4-196-210
Abstract: Introduction. Previous studies pointed out that there is an important relationship between personality factors and an individual’s well-being. Aim. This study aims to investigate the relationships between adaptive/maladaptive perfection and subject well-being among college students. Besides, positive/avoidance stress coping strategies are used as a mediator in the relationship between adaptive/maladaptive perfectionism and subject well-being. Methodology and research methods. This study used a quantitative research method to investigate a population of college students. Questionnaires were also delivered to 350 students in colleges in Ho Chi Minh City, Vietnam. The authors used Structural Equation Modelling (SEM) via AMOS to test all the hypotheses. Results. The findings show that (1) adaptive perfectionism can positively predict subjective wellbeing through positive coping strategies and negatively predict subject well-being through avoidance coping strategies; (2) maladaptive perfectionism can negatively predict subjective well-being through positive coping strategies and positively through avoidance coping strategies; (3) adaptive/maladaptive perfectionism can directly predict subject well-being. Scientific novelty. This study gains more insights into the role of stress coping strategies as a mediator in the relationship between adaptive/maladaptive perfectionism and subject well-being among college students. Practical significance. The findings in this study suggest that teachers, mentors, and counsellors should give appropriate counselling to college students to help them obtain good learning development and physical and mental adaptation.
Введение. Предыдущие исследования указывали на то, что существует важная связь между личностными факторами и благополучием человека. Цель. Эта работа направлена на изучение взаимосвязи между адаптивным/маладаптивным перфекционизмом и субъективным благополучием среди студентов колледжа. Кроме того, стратегии преодоления положительного/избегающего стресса используются в качестве посредника в указанных отношениях. Методология, методы и методики. Был использован количественный метод исследования для изучения выборки студентов колледжа. В анкетировании приняли участие 350 студентов колледжей в Хошимине, Вьетнам. Авторы использовали моделирование структурных уравнений (SEM) через AMOS для проверки всех гипотез. Результаты. Результаты показывают, что: 1) адаптивный перфекционизм может положительно влиять на субъективное благополучие с помощью позитивных стратегий преодоления последствий и негативно влиять на субъективное благополучие с помощью стратегий избегания преодоления последствий; 2) маладаптивный перфекционизм может негативно влиять на субъективное благополучие через позитивные стратегии преодоления последствий и положительно – через стратегии избегания преодоления последствий; 3) адаптивный/маладаптивный перфекционизм может непосредственно влиять на благополучие субъекта. Научная новизна. Это исследование позволяет глубже понять роль стратегий преодоления стресса в качестве посредника в отношениях между адаптивным/маладаптивным перфекционизмом и благополучием учащихся колледжей. Практическая значимость. Результаты этого исследования показывают, что преподаватели, наставники и консультанты должны давать соответствующее консультирование студентам колледжа, чтобы помочь им получить хорошее обучение и развитие, а также физическую и психическую адаптацию.
Keywords: PERFECTIONISM
STRESS COPING STRATEGIES
SUBJECT WELL-BEING
COLLEGE STUDENTS
ПЕРФЕКЦИОНИЗМ
СТРАТЕГИИ ПРЕОДОЛЕНИЯ СТРЕССА
СУБЪЕКТИВНОЕ БЛАГОПОЛУЧИЕ
СТУДЕНТЫ КОЛЛЕДЖА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2023-4-196-210
metadata.dc.description.sponsorship: Авторы благодарят Городской университет экономики и финансов Хошимина (UEF) за финансирование настоящей работы.
The authors would like to thank Ho Chi Minh City University of Economics and Finance (UEF) (Vietnam) for funding this work.
Origin: Образование и наука. 2023. № 4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2023_04_007.pdf482,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.