Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46755
Title: | Академический стресс и психологические ресурсы достижения образовательных целей |
Other Titles: | Academic stress and psychological resources for achieving educational goals |
Authors: | Morosanova, V. I. Bondarenko, I. N. Dolivec, S. S. Моросанова, В. И. Бондаренко, И. Н. Доливец, C. C. |
Issue Date: | 2025-02 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Моросанова, В. И. Академический стресс и психологические ресурсы достижения образовательных целей / В. И. Моросанова, И. Н. Бондаренко, C. C. Доливец // Образование и наука. — 2025. — № 2. — С. 108-134. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-2-108-134. |
Abstract: | Introduction. In modern society, characterised by rapid changes, the study of stress and the psychological resources necessary for overcoming it in various aspects of life has become increasingly relevant. The findings from this research are particularly significant for young people transitioning into adulthood, as they often lack sufficient knowledge and experience. Aim. The present research aims to explore the concept of academic stress, including theoretical approaches, findings, and the implications of empirical studies regarding its impact on the personal and regulatory resources necessary for academic success, psychological well-being, and professional self-determination among adolescent students. Results and scientific novelty. The article presents a theoretical analysis of literary sources and empirical studies conducted by both Russian and foreign authors regarding the issue of academic stress. The authors propose a working definition of academic stress, examine its sources and consequences, and analyse the results of empirical studies on both acute and chronic stress within educational environments. It is demonstrated that acute stress is influenced by contextual factors and can have not only negative impacts but also positive effects on academic productivity during knowledge assessments. In contrast, chronic stress can lead to serious negative consequences for a student’s physical and psychological health. Theoretically, the authors explore the potential of the resource-based approach in studying academic stress and its mitigation, as well as new directions for developing scientific understanding of the meta-resource role of conscious self-regulation in achieving various life goals under stressful conditions. Empirically, the study aims to identify both universal and specific regulatory competencies that enable young individuals to attain academic success, psychological well-being, and make informed professional choices in challenging stressful situations. Additionally, the research plans to investigate the personality traits and regulatory competencies that may serve as both universal and specific resources for post-traumatic growth in challenging life circumstances. Practical significance. The research findings can be applied in pedagogical and psychological practices to develop methods for alleviating stress in educational environments. Введение. В современном обществе в условиях стремительных изменений особую актуальность приобретают исследования проблемы стресса и психологических ресурсов его преодоления человеком в различных жизненных сферах. Результаты изучения этой проблемы значимы для молодых людей, вступающих во взрослую жизнь. Цель статьи заключается в обсуждении понятия «академический стресс», теоретических подходов, результатов и перспектив эмпирических исследований его влияния на личностные и регуляторные ресурсы академической успешности, психологическое благополучие и профессиональное самоопределение обучающихся юношеского возраста. Результаты и научная новизна. Осуществлен теоретический анализ литературных источников и материалов эмпирических исследований отечественных и зарубежных авторов по проблеме академического стресса. Предложено рабочее определение, рассмотрены его источники и последствия. Проанализированы результаты исследований таких его видов, как острый и хронический стресс. Показано, что острый стресс ситуативен и может не только негативно, но и позитивно влиять на академическую продуктивность, например, в ситуации проверки знаний. В отличие от острого хронический стресс может иметь серьезные негативные последствия для обучающегося, его физического и психологического здоровья. В теоретическом плане рассмотрены возможности ресурсного подхода к исследованию академического стресса и его преодоления, намечены новые направления развития научных представлений о метаресурсной роли осознанной саморегуляции в достижении различных жизненных целей в условиях стресса. В эмпирическом плане впервые поставлены задачи определения универсальных и специальных регуляторных компетенций, позволяющих молодым людям успешно учиться, чувствовать себя благополучными и осуществлять профессиональный выбор в сложных стрессовых ситуациях, а также определения личностных и регуляторных компетенций, которые могут выступить ресурсами «посттравматического роста» у молодежи в трудных жизненных ситуациях. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы в педагогической и психологической практике для разработки методов преодоления стресса в образовательной среде. |
Keywords: | CONSCIOUS SELF-REGULATION META-RESOURCE RESOURCE-BASED APPROACH ACADEMIC STRESS ACUTE AND CHRONIC STRESS PSYCHOLOGICAL WELL-BEING PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION ОСОЗНАННАЯ САМОРЕГУЛЯЦИЯ МЕТАРЕСУРС РЕСУРСНЫЙ ПОДХОД АКАДЕМИЧЕСКИЙ СТРЕСС ОСТРЫЙ И ХРОНИЧЕСКИЙ СТРЕСС ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ БЛАГОПОЛУЧИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2025-2-108-134 |
Origin: | Образование и наука. 2025. № 2 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2025_02_006.pdf | 464,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License