Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46764
Title: | Диагностика факторов социально опасного поведения подростков: апробация, психометрическая проверка инструментария |
Other Titles: | Diagnostics of factors contributing to socially dangerous behaviour in adolescents: approbation and psychometric verification of the instrumentation |
Authors: | Belyaeva, O. A. Bugaychuk, T. V. Tsymbalyuk, A. E. Yuferova, M. A. Беляева, О. А. Бугайчук, Т. В. Цымбалюк, А. Э. Юферова, М. А. |
Issue Date: | 2025-03 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Диагностика факторов социально опасного поведения подростков: апробация, психометрическая проверка инструментария / О. А. Беляева, Т. В. Бугайчук, А. Э. Цымбалюк [и др.] // Образование и наука. — 2025. — № 3. — С. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-3-110-140. |
Abstract: | Introduction. The development of effective methods for diagnosing factors associated with socially dangerous behaviour among adolescents is a pressing issue in contemporary psychological and pedagogical research. Aim. The aim of this article is to outline the stages of development and psychometric validation of a diagnostic questionnaire designed to identify socio-psychological factors that serve as markers of socially dangerous behaviour during adolescence. Methodology and research methods. The article presents the results of the development, initial testing, and validity assessment of the question nairetitled “Methodology for Identifying Factors of Delinquency in Adolescence,” which is based on an integrative approach. This methodology employs the principle of semantic differential and consists of 30 items, each containing statements related to the identified factors. The sample comprised adolescents aged 11 to 17 years (average age: 13.7 years; n = 291). To assess reliability, the Cronbach’s alpha coefficient was utilised. To evaluate the validity of the questionnaire, the relationships between the scales and the parameters of the Cattell test-questionnaire for adolescents (Test 14 PF, 142 questions), the “Self-Diagnosis of a Typical Family Situation” questionnaire by R. V. Ovcharova, and the questionnaire for studying the psychological safety of the educational environment by I. A. Baeva were analysed. Results and scientific novelty. As a result of psychometric testing, the methodology demonstrated a high level of consistency among the items within the scales of the questionnaire, an adequate level of reliability for homogeneity, and satisfactory indicators of construct validity. Practical significance. The developed diagnostic questionnaire, designed as a self-report tool, offers an economical and effective means of studying the factors associated with socially dangerous behaviour in adolescents. This methodology can be employed by specialists during the preventive intervention phase with this demographic. Введение. Создание новых эффективных методов диагностики факторов социально опасного поведения среди подростков представляет собой актуальную тему современных психолого-педагогических исследований. Целью статьи является представление этапов разработки, первичной апробации и психометрической проверки диагностического инструментария, направленного на выявление социально-психологических факторов, являющихся маркерами социально опасного поведения в подростковом возрасте. Методология, методы и методики. В статье представлены результаты разработки и первичной апробации и показатели валидности опросника «Методика выявления факторов делинквентности в подростковом возрасте», построенного на основе интегративного подхода. Методика разработана по принципу семантического дифференциала, состоит из 30 пунктов, каждый из которых содержит утверждения, представленные в описанных факторах. Выборка: подростки в возрасте 11–17 лет (средний возраст – 13,7 лет) (n = 291). Для определения надежности использовался коэффициент альфа-Кронбаха. Для определения валидности опросника были выявлены связи шкал с параметрами теста-опросника Кеттелла для подростков (Методика 14 PF, 142 вопроса), опросника «Самодиагностика типового семейного со стояния» Р. В. Овчаровой, методикой исследования психологической безопасности образователь ной среды И. А. Баевой. Результаты и научная новизна. В результате психометрической проверки методики была показана высокая согласованность пунктов со шкалами методики, достаточный уровень надежности по однородности, удовлетворительные показатели конструктной валидности. Практическая значимость. Разработанный диагностический инструментарий, представленный в форме самоотчета, является экономичным и эффективным способом изучения факторов социально опасного поведения подростков. Методика может быть использована специалистами на этапе профилактической работы с подростками. |
Keywords: | ADOLESCENCE SOCIALLY DANGEROUS BEHAVIOUR DEVELOPMENT FACTORS QUESTIONNAIRE VALIDATION PREVENTION ПОДРОСТКОВЫЙ ВОЗРАСТ СОЦИАЛЬНО ОПАСНОЕ ПОВЕДЕНИЕ ФАКТОРЫ РАЗВИТИЯ ОПРОСНИК ВАЛИДИЗАЦИЯ ПРОФИЛАКТИКА |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2025-3-110-140 |
metadata.dc.description.sponsorship: | Исследование выполнено в рамках государственного задания Министерства просвещения по теме «Разработка новых моделей интегрированного психолого-педагогического сопровождения подростков, находящихся в кризисных ситуациях и склонных к социально опасному поведению, с учетом факторов социокультурной трансформации» (№ 073-00036-24-08). This study was conducted as part of a state assignment from the Ministry of Education of the Russian Federation on the topic “Development of New Models of Integrated Psychological and Pedagogical Support for Adolescents in Crisis Situations and Those Prone to Socially Dangerous Behaviour, Considering the Factors of Socio-Cultural Transformation” (No. 073-00036-24-08). |
Origin: | Образование и наука. 2025. № 3 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2025_03_006.pdf | 500,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License