Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46772
Title: | Особенности проявления буллинга у студентов вузов |
Other Titles: | Features of bullying manifestation among university students |
Authors: | Ogoltsova, E. G. Огольцова, Е. Г. |
Issue Date: | 2025-04 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Огольцова, Е. Г. Особенности проявления буллинга у студентов вузов / Е. Г. Огольцова // Образование и наука. — 2025. — № 4. — С. 122-148. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-4-122-148. |
Abstract: | Introduction. The issue of bullying within educational institutions is increasingly acknowledged by both the global community and the Russian public. Bullying among students exhibits a more complex structure and differs from that in primary and secondary schools in terms of its focus and awareness. This complexity necessitates the development of intervention programmes that consider the specific causes and dynamics of bullying in higher education. Aim. The aim of this research is to study the characteristics of bullying behaviour among students. Methodology and research methods. The theoretical foundation of this research is based on a humanistic approach to education. To achieve the research aim, the following methodological tools were employed: E.G. Norkina’s methodology for identifying the bullying structure; the Buss – Durkee emotion test for assessing emotional reactions; the psychological diagnostic method for coping with stressful and personally challenging situations, known as “Strategies of Coping Behaviour”; and a methodology for determining students’ comfort levels. The study involved 124 students from Novosibirsk State Technical University. Results. The primary psychological roles and positions in bullying situations among students have been identified as defenders and observers. Among humanitarian and technical students, no significant differences were found in the indicators of bullying behaviour. The emotional reactions most commonly observed in bullying situations were irritation and resentment. At the same time, no forms of aggression were observed in the study sample. No significant differences were found between the two groups examined. Various coping strategies were identified, all of which were moderately common; the most prominent strategy was distancing. A notable difference was observed in the level of comfort within the educational organisation between the two groups: technical students reported a slightly higher level of comfort compared to their peers in the humanities. Scientific novelty. This study examines the characteristics of bullying behaviour among students. It identifies and analyses the specific manifestations of bullying among students in technical and humanities disciplines. Practical significance. The results obtained from the study can be utilised, with minimal adaptation, to assess the prevalence of bullying within the student body. Additionally, these findings can inform the development of preventive and corrective programmes designed to address and respond promptly to this phenomenon when it is identified. Введение. Проблема буллинга в образовательных организациях в настоящее время признается как мировой, так и отечественной общественностью. В студенческом коллективе булинг отличается более сложной структурой, целенаправленностью и осознанностью, что обусловливает необходимость разработки коррекционных программ, учитывающих особенности его причин и протекания именно в высшей школе. Цель работы – исследовать особенности проявления буллинга в студенческом коллективе. Методология, методы и методики. В основу формирования теоретической базы исследования положен гуманистический подход в образовании. Для достижения поставленной цели использовались методика на выявление буллинг-структуры Е. Г. Норкиной; для выявления эмоциональных реакций тест эмоций Басса – Дарки; методика психологической диагностики способов совладания со стрессовыми и проблемными для личности ситуациями «Стратегии совладающего поведения»; методика на определение уровня комфортности обучающихся Н. Е. Щурковой «Круги». В исследовании приняли добровольное участие 124 студента Новосибирского государственного технического университета. Результаты. Выявлены ведущие психологические роли и позиции в ситуации буллинга у студентов: «защитник» и «наблюдатель». У студентов гуманитарной и технической направленности не обнаружено достоверных различий в показателях буллинг-структуры. Более выраженными эмоциональными реакциями студентов в буллинг-ситуациях являются раздражение и обидчивость. В то же время в исследуемой выборке не выражена ни одна форма проявления агрессии. Значимых различий в двух группах не выявлено. Определены стратегии совладающего поведения: умеренно распространены все стратегии, наиболее явно выражена стратегия дистанцирования. Отмечена определенная разница в уровне комфортности в образовательной организации для студентов разных направлений: у студентов технического направления уровень комфортности незначительно выше, чем у студентов гуманитарного профиля. Научная новизна. В настоящем исследовании описаны особенности проявления буллинга в студенческом коллективе. Выявлена и проанализирована специфика проявления буллинг-поведения у студентов технической и гуманитарной направленности. Практическая значимость. Результаты, полученные в результате исследования, могут быть использованы (с небольшой долей адаптации) для определения ситуации буллинга в студенческом коллективе; разработки профилактических и коррекционных программ, направленных на предотвращение и своевременное реагирование при обнаружении данного явления. |
Keywords: | STUDENT BODY BULLYING FORMS OF BULLYING BULLYING BEHAVIOUR СТУДЕНЧЕСКИЙ КОЛЛЕКТИВ БУЛЛИНГ ФОРМЫ БУЛЛИНГА БУЛЛИНГ-ПОВЕДЕНИЕ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2025-4-122-148 |
Origin: | Образование и наука. 2025. № 4 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2025_04_006.pdf | 975,27 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License