Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46774
Title: | Развитие навыков коммуникации и сотрудничества в образовании: возможности модели обучения PLONG |
Other Titles: | Development of PLONG learning model as an innovation to develop communication and collaboration skills |
Authors: | Estimurti, E. S. Pantiwati, Y. Latipun, L. In’am, A. Huda, A. M. Bulkani, B. Эстимурти, Э. Ш. Пантивати, Ю. Латипун, Л. Инам, А. Худа, А. М. Булкани, Б. |
Issue Date: | 2024-12 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Развитие навыков коммуникации и сотрудничества в образовании: возможности модели обучения PLONG / Э. Ш. Эстимурти, Ю. Пантивати, Л. Латипун [и др.] // Образование и наука. — 2024. — № 10. — С. 82-105. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-10-82-105. |
Abstract: | Introduction. Communication and collaboration skills are very important skills in learning. These skills help students achieve learning success; however, many students have low collaboration and communication skills in schools. Aim. The present research aimed to demonstrate the potential of the PLONG (Playing, Learning, Doing, and Evaluating) learning model in developing students’ communication and collaboration skills. Methodology and research methods. This research applied the ADDIE model, which encompasses needs analysis, model design, material and activity development, field implementation, and evaluation. The study involved 101 students and 10 classroom teachers as participants. The instruments employed included model feasibility assessments, a PLONG model group discussion forum, and a questionnaire measuring collaboration and communication skills. Data analysis incorporated both qualitative and quantitative methods. Results and scientific novelty. It has been established that the PLONG learning model effectively enhances students’ communication and collaboration skills. These results are supported by an analysis comparing preand post-intervention data. This model increases students’ motivation and readiness to work collaboratively in teams. The novelty of this study lies in the fact that the PLONG learning model is regarded as a comprehensive approach to education, allowing students to independently assess their learning outcomes during the process, which includes engaging game elements. Additionally, PLONG offers feedback that aids students in their improvement. Practical significance. With the PLONG model, students engage in play, learning, action, and assessment, fostering an active and enjoyable learning environment that promotes the optimal development of collaboration and communication skills. Введение. Навыки общения и сотрудничества очень важны в обучении. Они помогают школьникам добиться успехов в учебе, однако многие ученики имеют низкие навыки сотрудничества и общения в школах. Целью этого исследования является представление возможностей модели обучения PLONG (игра, обучение, действие и оценка) для развития у учащихся навыков общения и сотрудничества. Методология, методы и методики. Применяется подход к исследованиям и разработкам ADDIE, включая анализ потребностей, разработку моделей, материалов и мероприятий, внедрение на местах и оценку. В исследовании принимали добровольное участие 101 ученик и 10 классных руководителей. Представлены инструменты осуществимости модели, групповой дискуссионный форум модели PLONG, сотрудничество по коммуникативным навыкам. Анализ данных предполагает использование как качественных, так и количественных методов. Результаты и научная новизна. Доказано, что модель обучения PLONG эффективна для развития у учащихся навыков общения и сотрудничества, что подтверждено анализом до и после вмешательства. Предлагаемая модель способствует формированию устойчивой мотивации, воспитывает готовность учеников работать в команде. Новизна данного исследования заключается в том, что модель обучения PLONG рассмотрена как комплексный способ обучения, когда школьники в процессе обучения, включающего игровые моменты, получают возможность самостоятельно оценить результаты своего обучения. Кроме того, PLONG предоставляет обратную связь, которая помогает учащимся совершенствоваться. Практическая значимость. С помощью модели PLONG учащиеся участвуют в игре, обучении, выполнении действий и оценке, что позволяет создать активное и увлекательное обучение и оптимально развивать навыки сотрудничества и общения. |
Keywords: | PLONG LEARNING MODEL COLLABORATION SKILLS COMMUNICATION SKILLS МОДЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ PLONG НАВЫКИ СОТРУДНИЧЕСТВА КОММУНИКАТИВНЫЕ НАВЫКИ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2024-10-82-105 |
Origin: | Образование и наука. 2024. № 10 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2024_10_004.pdf | 862,47 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License