Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46780
Title: | Самостоятельность как проявление субъектности ученика в саморегуляции учебной деятельности |
Other Titles: | Independence as a manifestation of a student’s subjectivity in the self-regulation of learning activities |
Authors: | Usoltsev, A. P. Merzlyakova, O. P. Igoshev, B. M. Усольцев, А. П. Мерзлякова, О. П. Игошев, Б. М. |
Issue Date: | 2025-05 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Усольцев, А. П. Самостоятельность как проявление субъектности ученика в саморегуляции учебной деятельности / А. П. Усольцев, О. П. Мерзлякова, Б. М. Игошев // Образование и наука. — 2025. — № 5. — С. 91-110. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-5-91-110. |
Abstract: | Introduction. The article explores independence as a manifestation of subjectivity in activity. It illustrates that the most essential characteristic of subjectivity is the capacity for self-regulation. This capacity emerges and develops when students are given the opportunity to make choices at each stage of self-regulation in their educational activities. Aim. The aim of this study is to identify recommendations that enable teachers to foster student independence. Methodology and research methods. The research employs a personality-oriented and systematic approach. The methodology is grounded in the theory of conscious self-regulation, which has been consistently developed in the works of O. A. Konopkin. The empirical data were collected through online surveys of teachers and students, as well as interviews with teachers. Results. It has been established that student independence develops when individuals are given the opportunity to make choices, ranging from setting goals to evaluating outcomes. This process encourages them to clarify and form their own perspectives on both the external world and their personal identity. Furthermore, the educational environment should offer alternatives that extend beyond binary paths of development. The final stage of educational and cognitive activity should involve students actively correcting and refining their own self-regulation systems. Scientific novelty. Recommendations for organising educational and cognitive activities for students, essential for fostering their independence, have been developed and substantiated. Practical significance. The results obtained can be utilised by theoretical teachers to further advance the theory of subjectivity, as well as by practical instructors to reflect on their teaching practices with the aim of enhancing student independence. Введение. В статье рассматривается самостоятельность как проявление субъектности в деятельности. Показано, что важнейшей характеристикой субъектности является способность к саморегуляции, проявляющаяся и развивающаяся в условиях, когда ученик в учебной деятельности имеет возможность выбора на каждом из этапов саморегуляции. Целью данного исследования является обоснование рекомендаций, позволяющих учителю развивать самостоятельность ученика. Методология, методы и методики. В основу исследования положены личностно-ориентированный и системный подходы. Методология выстраивалась в соответствии с теорией осознанной саморегуляции, последовательно развиваемой в работах О. А. Конопкина. Эмпирическая основа получена в результате онлайн-анкетирования учителей и учеников, собеседований с учителями. Результаты. Установлено, что самостоятельность ученика будет развиваться, если ему от постановки цели и до коррекции результатов, выяснения и формирования его собственной точки зрения на явления окружающего мира и на самого себя будет предоставлена возможность выбора, а образовательное пространство обучающегося будет содержать альтернативы из дихотомических направлений развития. Завершающим этапом учебно-познавательной деятельности должен стать этап коррекции субъектом собственной системы саморегулирования. Научная новизна. Разработаны и обоснованы рекомендации к организации учебно-познавательной деятельности обучающегося, необходимые для развития его самостоятельности. Практическая значимость. Полученные результаты могут быть использованы педагогами-теоретиками для дальнейшего развития теории субъектности, а также учителями-практиками для рефлексии своей педагогической деятельности в аспекте повышения самостоятельности своих учеников. |
Keywords: | INDEPENDENCE INDEPENDENT WORK ORGANISATION OF STUDENT INDEPENDENT ACTIVITY SUBJECTIVITY SELF-REGULATION PRINCIPLE OF COMPLEMENTARITY САМОСТОЯТЕЛЬНОСТЬ САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ СУБЪЕКТНОСТЬ САМОРЕГУЛЯЦИЯ ПРИНЦИП ДОПОЛНИТЕЛЬНОСТИ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-5639-2025-5-91-110 |
Origin: | Образование и наука. 2025. № 5 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2025_05_006.pdf | 420,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License