Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46782
Название: | Самоактуализация как предиктор персонификации личности студента |
Другие названия: | Self-actualisation as a predictor of student personality development |
Автор: | Tretyakova, V. S. Sharov, А. А. Zeer, E. F. Третьякова, В. С. Шаров, А. А. Зеер, Э. Ф. |
Дата публикации: | 2025-05 |
Издатель: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Библиографическое описание: | Третьякова, В. С. Самоактуализация как предиктор персонификации личности студента / В. С. Третьякова, А. А. Шаров, Э. Ф. Зеер // Образование и наука. — 2025. — № 5. — С. 142-167. — DOI: 10.17853/1994-56392025-5-142-167. |
Аннотация: | Introduction. The article discusses one of the key components of personification: self-actualisation. This concept refers to an individual’s desire for the complete identification and development of their personal capabilities and potential, as well as a sense of self-worth. It encompasses the processes of self-knowledge and self-acceptance. Aim. The aim of this research is to determine the components of self-actualisation and to identify the degree of influence that the dependent variables – self-worth, self-acceptance, self-blame, and internal honesty – have on the independent variables related to personification: self-attitude, motivation, activity, and self-organisation. Methodology and research methods. The theoretical and methodological foundation of this study is based on the concept of personification as proposed by A. B. Orlov, along with the self-actualisation theories of K. Goldstein, A. Maslow, and K. Rogers. The primary methodological approaches utilised in this research include the acmeological approach developed by B. G. Ananyev and the resource approach introduced by D. A. Leontyev. The research methods employed consist of a theoretical and methodological analysis of scientific literature, as well as empirical methods for data collection, specifically the survey method, and for data processing, the application of mathematical statistics techniques. Results. The content structure of self-actualisation has been established, and a predictive model has been developed to represent the psychological factors that influence students’ self-actualisation. The analytical data from the empirical study of self-actualisation components are presented, revealing the impact of specific personal characteristics on the dependent variable – students’ self-actualisation. Scientific novelty. The scientific novelty lies in defining the structure of self-actualisation and establishing the complex, multidirectional, and often nonlinear influences of personality components on students’ self-actualisation. Practical significance. Analytical data obtained empirically can serve as a foundation for organising the educational process to effectively identify and cultivate students’ personal potential. As students navigate the stage of personal and professional self-realisation, presenting an accurate depiction of their abilities will aid in mobilising resources for their development and enhancement. Введение. В статье раскрывается один из компонентов персонификации – самоактуализация как стремление человека к наиболее полному выявлению и развитию своих личностных возможностей, способностей, своего потенциала, как ощущение собственной ценности (самоценность), как процесс самопознания и самопринятия. Цель заключается в определении компонентов самоактуализации и выявлении степени детерминированности зависимых переменных самоактуализации: самоценности, самопринятия, самообвинения, внутренней честности, от независимых переменных компонентов персонификации: самоотношения, мотивации, активности и самоорганизации. Методология, методы и методики. Теоретико-методологическую основу исследования составили концепция персонификации А. Б. Орлова, теории самоактуализации К. Гольдштейна, А. Маслоу, К. Роджерса. Основными методологическими подходами, примененными в исследовании, являются акмеологический подход (Б. Г. Ананьев) и ресурсный подход (Д. А. Леонтьев). Методами исследования являются: теоретико-методологический анализ научной литературы; эмпирические методы: для сбора данных – метод опроса, для обработки – методы математической статистики. Результаты. Определена содержательная структура самоактуализации, построена прогнозная модель, представляющая психологические факторы, от которых зависит самоактуализация студентов. Представлены аналитические данные эмпирического исследования компонентов самоактуализации, выявлено влияние определенных компонентов персонификации на зависимую переменную – самоактуализацию студентов. Научная новизна заключается в определении структуры самоактуализации, установлении сложного, разнонаправленного и зачастую нелинейного влияния компонентов персонификации на самоактуализацию студентов. Практическая значимость. Аналитические данные, полученные эмпирическим путем, могут стать основой для организации образовательного процесса с целью наиболее полного выявления и развития личностного потенциала студентов. Студенты находятся на этапе личностной и профессиональной самореализации, поэтому представление реальной картины будет способствовать мобилизации ресурсов для их развития и совершенствования. |
Ключевые слова: | PERSONIFICATION SELF-ACTUALISATION SELF-ATTITUDE SELF-ORGANISATION MOTIVATION EMPIRICAL RESEARCH UNIVERSITY STUDENTS ПЕРСОНИФИКАЦИЯ САМОАКТУАЛИЗАЦИЯ САМООТНОШЕНИЕ САМООРГАНИЗАЦИЯ МОТИВАЦИЯ ЭМПИРИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ СТУДЕНТЫ ВУЗА |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
DOI: | 10.17853/1994-56392025-5-142-167 |
Сведения о поддержке: | Исследование выполнено на средства гранта РНФ № 23-2800227 «Персонификация субъекта деятельности как предиктор формирования социально-профессиональной успешности студенческой молодежи». The research was conducted with financial support from the Russian Science Foundation, grant No. 23-28-00227, titled “Personification Activity as a Predictor of Socio-Professional Success in Student Youth”. |
Источники: | Образование и наука. 2025. № 5 |
Располагается в коллекциях: | Образование и наука |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
edscience_2025_05_008.pdf | 1,04 MB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Лицензия на ресурс: Лицензия Creative Commons