Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46782
Title: Самоактуализация как предиктор персонификации личности студента
Other Titles: Self-actualisation as a predictor of student personality development
Authors: Tretyakova, V. S.
Sharov, А. А.
Zeer, E. F.
Третьякова, В. С.
Шаров, А. А.
Зеер, Э. Ф.
Issue Date: 2025-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Третьякова, В. С. Самоактуализация как предиктор персонификации личности студента / В. С. Третьякова, А. А. Шаров, Э. Ф. Зеер // Образование и наука. — 2025. — № 5. — С. 142-167. — DOI: 10.17853/1994-56392025-5-142-167.
Abstract: Introduction. The article discusses one of the key components of personification: self-actualisation. This concept refers to an individual’s desire for the complete identification and development of their personal capabilities and potential, as well as a sense of self-worth. It encompasses the processes of self-knowledge and self-acceptance. Aim. The aim of this research is to determine the components of self-actualisation and to identify the degree of influence that the dependent variables – self-worth, self-acceptance, self-blame, and internal honesty – have on the independent variables related to personification: self-attitude, motivation, activity, and self-organisation. Methodology and research methods. The theoretical and methodological foundation of this study is based on the concept of personification as proposed by A. B. Orlov, along with the self-actualisation theories of K. Goldstein, A. Maslow, and K. Rogers. The primary methodological approaches utilised in this research include the acmeological approach developed by B. G. Ananyev and the resource approach introduced by D. A. Leontyev. The research methods employed consist of a theoretical and methodological analysis of scientific literature, as well as empirical methods for data collection, specifically the survey method, and for data processing, the application of mathematical statistics techniques. Results. The content structure of self-actualisation has been established, and a predictive model has been developed to represent the psychological factors that influence students’ self-actualisation. The analytical data from the empirical study of self-actualisation components are presented, revealing the impact of specific personal characteristics on the dependent variable – students’ self-actualisation. Scientific novelty. The scientific novelty lies in defining the structure of self-actualisation and establishing the complex, multidirectional, and often nonlinear influences of personality components on students’ self-actualisation. Practical significance. Analytical data obtained empirically can serve as a foundation for organising the educational process to effectively identify and cultivate students’ personal potential. As students navigate the stage of personal and professional self-realisation, presenting an accurate depiction of their abilities will aid in mobilising resources for their development and enhancement.
Введение. В статье раскрывается один из компонентов персонификации – самоактуализация как стремление человека к наиболее полному выявлению и развитию своих личностных возможностей, способностей, своего потенциала, как ощущение собственной ценности (самоценность), как процесс самопознания и самопринятия. Цель заключается в определении компонентов самоактуализации и выявлении степени детерминированности зависимых переменных самоактуализации: самоценности, самопринятия, самообвинения, внутренней честности, от независимых переменных компонентов персонификации: самоотношения, мотивации, активности и самоорганизации. Методология, методы и методики. Теоретико-методологическую основу исследования составили концепция персонификации А. Б. Орлова, теории самоактуализации К. Гольдштейна, А. Маслоу, К. Роджерса. Основными методологическими подходами, примененными в исследовании, являются акмеологический подход (Б. Г. Ананьев) и ресурсный подход (Д. А. Леонтьев). Методами исследования являются: теоретико-методологический анализ научной литературы; эмпирические методы: для сбора данных – метод опроса, для обработки – методы математической статистики. Результаты. Определена содержательная структура самоактуализации, построена прогнозная модель, представляющая психологические факторы, от которых зависит самоактуализация студентов. Представлены аналитические данные эмпирического исследования компонентов самоактуализации, выявлено влияние определенных компонентов персонификации на зависимую переменную – самоактуализацию студентов. Научная новизна заключается в определении структуры самоактуализации, установлении сложного, разнонаправленного и зачастую нелинейного влияния компонентов персонификации на самоактуализацию студентов. Практическая значимость. Аналитические данные, полученные эмпирическим путем, могут стать основой для организации образовательного процесса с целью наиболее полного выявления и развития личностного потенциала студентов. Студенты находятся на этапе личностной и профессиональной самореализации, поэтому представление реальной картины будет способствовать мобилизации ресурсов для их развития и совершенствования.
Keywords: PERSONIFICATION
SELF-ACTUALISATION
SELF-ATTITUDE
SELF-ORGANISATION
MOTIVATION
EMPIRICAL RESEARCH
UNIVERSITY STUDENTS
ПЕРСОНИФИКАЦИЯ
САМОАКТУАЛИЗАЦИЯ
САМООТНОШЕНИЕ
САМООРГАНИЗАЦИЯ
МОТИВАЦИЯ
ЭМПИРИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ
СТУДЕНТЫ ВУЗА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-56392025-5-142-167
metadata.dc.description.sponsorship: Исследование выполнено на средства гранта РНФ № 23-2800227 «Персонификация субъекта деятельности как предиктор формирования социально-профессиональной успешности студенческой молодежи».
The research was conducted with financial support from the Russian Science Foundation, grant No. 23-28-00227, titled “Personification Activity as a Predictor of Socio-Professional Success in Student Youth”.
Origin: Образование и наука. 2025. № 5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2025_05_008.pdf1,04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons