Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46783
Title: Оценка развитости мягких навыков студентов экономических направлений подготовки
Other Titles: Assessment of soft skills development in economics students
Authors: Mirzoyan, A. G.
Mikhailova, L. A.
Suslova, I. P.
Obukhova, P. I.
Мирзоян, А. Г.
Михайлова, Л. А.
Суслова, И. П.
Обухова, П. И.
Issue Date: 2025-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Оценка развитости мягких навыков студентов экономических направлений подготовки / А. Г. Мирзоян, Л. А. Михайлова, И. П. Суслова [и др.] // Образование и наука. — 2025. — № 5. — С. 168-190. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-5-168-190.
Abstract: Introduction. In the current labour market, employees must not only acquire specific professional knowledge but also develop essential soft skills such as teamwork, assertiveness, problem-solving, and decision-making. However, there exists a gap between employer expectations and the level of soft skills development among graduates. This discrepancy can be attributed to the fact that university curricula are inadequately designed to foster the development of these vital soft skills. Aim. The aim of this research is to assess the development of soft skills among bachelor’s students, using the example of the Faculty of Economics at Lomonosov Moscow State University (Management profile), by analysing their results over a two-year period. Methodology and research methods. The evaluators’ assessments were utilised to gauge the development of soft skills. This evaluation measured the level of competencies including leadership, teamwork, analytical thinking, persuasion and influence, interpersonal communication, and problem-solving. The list of competencies under study was established during a strategic session that included representatives from partner companies of the faculty. Results and scientific novelty. The research indicates that the development of soft skills related to leadership, analytics, and problem-solving significantly declined during the pandemic. The only competency that demonstrated consistent growth over the two-year period was interpersonal communication. A significant correlation was identified between the level of competency development upon entering the university and in the third year of study. No differences were found between the competency levels of male and female students. Practical significance. The study outlines various approaches that can be employed to enhance the development of students’ soft skills during the learning process.
Введение. В условиях современного рынка труда от соискателей требуются не только узкопрофессиональные знания, связанные с конкретной предметной областью, но и мягкие навыки, такие как навыки работы в команде, способность отстаивать свою точку зрения, решать задачи и принимать решения. При этом наблюдается разрыв между требованиями работодателей и фактическим уровнем развития мягких навыков выпускников. Это объясняется тем, что учебные программы высших учебных заведений мало адаптированы к задаче развития мягких навыков. Целью исследования является оценка развитости мягких навыков у студентов бакалавриата на примере экономического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова (направление «Менеджмент») по результатам двух лет обучения. Методология, методы и методики. Для определения уровня развития компетенций использовались оценки асессоров. С их помощью оценивался уровень развития таких компетенций как лидерство, работа в команде, аналитика, убеждение и влияние, межличностное взаимодействие, принятие решений. Список исследуемых компетенций был сформирован в рамках стратегической сессии, в которой приняли участие представители работодателей, являющихся партнерами факультета. Результаты и научная новизна. Проведенное исследование показало, что уровень мягких навыков, связанных с лидерством, аналитикой и принятием решений, существенно снизился в период пандемии. Единственная компетенция, уровень которой значимо вырос по результатам двух лет обучения – межличностное взаимодействие. Студенты, имеющие высокий уровень развития компетенций при поступлении, демонстрируют высокие значения компетенций и на третьем курсе. Не было найдено различий в уровне развития компетенций между юношами и девушками. Практическая значимость. В работе приведены подходы, которые могут быть использованы для развития мягких навыков студентов в процессе обучения.
Keywords: SOFT SKILLS
PANDEMIC
COMPETENCIES
COMPETENCY MAP
МЯГКИЕ НАВЫКИ
ПАНДЕМИЯ
КОМПЕТЕНЦИИ
КАРТА КОМПЕТЕНЦИЙ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2025-5-168-190
Origin: Образование и наука. 2025. № 5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2025_05_009.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons