Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46785
Title: Академическая честность в структуре антикоррупционной позиции студента: опыт социологического анализа
Other Titles: Academic integrity in the framework of a student’s sustainable anti-corruption stance: insights from sociological analysis
Authors: Chevtaeva, N. G.
Bobrova, O. V.
Call, E.
Чевтаева, Н. Г.
Боброва, О. В.
Колл, Е.
Issue Date: 2024-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Чевтаева, Н. Г. Академическая честность в структуре антикоррупционной позиции студента: опыт социологического анализа / Н. Г. Чевтаева, О. В. Боброва, Е. Колл // Образование и наука. — 2024. — № 10. — С. 131-165. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-10-131-165.
Abstract: Introduction. The process of fostering a sustainable anti-corruption stance among students faces a significant challenge: the disconnect between publicly stated condemnations of corruption and the behaviours exhibited in daily life. Aim. The present research aimed to conduct a sociological analysis of the development of a stable anti-corruption stance among students, focusing on three key parameters: cognitive, value-based, and behavioural. Methodology and research methods. A sociological survey was conducted among 572 university students in Ekaterinburg (n = 572) studying Economics and Management. The survey was administered online using the Yandex platform, and the results were analysed using the statistical software SPSS. Results. A comparative analysis was conducted to evaluate the results obtained in relation to findings from Russian and international empirical studies. The analysis revealed that students exhibit a relatively high level of values rejecting corruption in society; however, they simultaneously display a tolerant attitude towards violations of academic honesty within their educational activities. It was concluded that the norms of academic honesty are more stable during group interactions than in individual educational pursuits. Additionally, the study identifies the need to analyse new opportunities and risks to academic integrity associated with the use of artificial intelligence (AI) in educational contexts. Scientific novelty. A diagnostic assessment of the “sustainable anti-corruption position” among university students was conducted, focusing on their rational, value-based, and behavioural manifestations. It is argued that academic integrity serves as a behavioural indicator of the sustained anti-corruption stance that students exhibit through their educational activities. Practical significance. The adoption of standards of academic integrity will assist students in developing a socially acceptable model of behaviour, particularly in situations where there may be a temptation to violate anti-corruption rules for personal gain. The cultivation of a student’s academic integrity should be regarded as a crucial component of systemic anti-corruption efforts within the university.
Введение. Процесс формирования устойчивой антикоррупционной позиции студенческой молодежи сталкивается с ситуацией рассогласованности провозглашаемого осуждения коррупции с реальными практиками повседневного поведения. Цель – провести социологический анализ сформированности устойчивой антикоррупционной позиции студента по трем ключевым параметрам: когнитивному, ценностному, поведенческому. Методология, методы и методики. Социологический опрос проведен среди студентов вузов Екатеринбурга (n = 572), обучающихся по направлению «Экономика и управление», посредством онлайн-анкетирования на платформе Yandex. Полученные результаты были обработаны с использованием программы для статистической обработки данных SPSS. Результаты. Проведен сравнительный анализ полученных результатов с результатами российских и международных эмпирических исследований. У студентов выявлены достаточно высокий уровень сформированности ценностей неприятия коррупции в обществе и одновременно толерантное отношение к нарушению норм академической честности в их образовательной деятельности. Сделан вывод, что нормы академической честности оказываются более устойчивыми в групповом взаимодействии, нежели в индивидуальной обучающей деятельности студента. Обозначена проблема анализа новых возможностей и рисков для академической честности в связи с использованием искусственного интеллекта (ИИ) в учебной деятельности. Научная новизна. Проведена диагностика «устойчивой антикоррупционной позиции» студентов вузов, связанной с рациональными, ценностными и поведенческими проявлениями; утверждается, что академическая честность рассматривается как поведенческий индикатор устойчивой антикоррупционной позиции, которую студент демонстрирует в процессе образовательной деятельности. Практическая значимость. Принятие стандартов академической честности поможет студенту вырабатывать социально приемлемую модель поведения в ситуации, когда возникает искушение нарушить антикоррупционные правила ради собственных интересов. Формирование академической честности студента следует рассматривать как элемент системной антикоррупционной работы в вузе.
Keywords: ACADEMIC ETHICS OF STUDENTS
ACADEMIC HONESTY
SUSTAINABLE ANTI-CORRUPTION STANCE
INTOLERANCE FOR CORRUPTION
PLAGIARISM
ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION
АКАДЕМИЧЕСКАЯ ЭТИКА СТУДЕНТОВ
АКАДЕМИЧЕСКАЯ ЧЕСТНОСТЬ
УСТОЙЧИВАЯ АНТИКОРРУПЦИОННАЯ ПОЗИЦИЯ
НЕТЕРПИМОСТЬ К КОРРУПЦИИ
ПЛАГИАТ
ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ В ОБРАЗОВАНИИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2024-10-131-165
Origin: Образование и наука. 2024. № 10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2024_10_006.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons