Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/5176
Title: Развитие педагогических идей Селестена Френе на Западе
Other Titles: The development of Celestin Freinet’s pedagogic ideas in the West
Authors: Baryshnikova, O. M.
Барышникова, О. М.
Issue Date: 2012-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Барышникова, О. М. Развитие педагогических идей Селестена Френе на Западе / О. М. Барышникова // Образование и наука. — 2012. — № 1. — С. 127-136.
Abstract: The paper looks at the pedagogic ideas of Celestin Freinet spreading in the western countries’ educational environment. The above ideas accepted both in theoretical and practical educational spheres are highlighted along with the specifics of C. Freinet’s pedagogy maintaining its international reputation and acknowledgement. The main emphasis is placed on the retrospective analysis of works and studies by Freinet’s followers, who supported and developed his pedagogic theories and practices. The research findings reflect the substantial influence of C. Freinet’s ideas on the educational process development, and provide the ground for analyzing both the essence and characteristic features of his pedagogy in the context of humanistic and democratic pedagogic traditions. 
В статье рассматривается процесс распространения педагогических взглядов С. Френе в образовательном пространстве Запада. Выявляются идеи, закрепившиеся в теории и практике образования за рубежом, а также те особенности педагогики С. Френе, которые обеспечили ей международную известность. Особое внимание отводится ретроспективному анализу деятельности последователей С. Френе, поддерживавших и развивших его педагогическую теорию и практику. Результаты исследования позволяют констатировать существенную степень влияния творчества С. Френе на процесс развития образования за рубежом, а также дают основу для анализа сущности и особенностей его педагогики в контексте развития гуманистической и демократической педагогических традиций. 
Keywords: FREE SELF-EXPRESSION
OPEN EDUCATION
MEDIA EDUCATION
FUNCTIONAL READING
FUNCTIONAL EDUCATION
СВОБОДНОЕ САМОВЫРАЖЕНИЕ
ОТКРЫТОЕ ОБУЧЕНИЕ
МЕДИАОБРАЗОВАНИЕ
ФУНКЦИОНАЛЬНОЕ ЧТЕНИЕ
ФУНКЦИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_1_90_12.pdf234,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.