Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9604
Title: Новые ориентиры модернизации профессионального образования в условиях информационного взрыва
Other Titles: The new reference points for modernizing vocational education given the informational boom
Authors: Shafranov-Kutsev, G. F.
Шафранов-Куцев, Г. Ф.
Issue Date: 2012-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шафранов-Куцев, Г. Ф. Новые ориентиры модернизации профессионального образования в условиях информационного взрыва / Г. Ф. Шафранов-Куцев // Образование и наука. — 2012. — № 4. — С. 25-38.
Abstract: The article analyzes the peculiarities and scales of the modern informational outburst, its implications in industrial and vocational training spheres. Simultaneously, along with the growing accumulation of the information data, a considerable part of the recently stored knowledge becomes obsolete. It results in shortening a half-decay period of specialist’s competence and, therefore, requires the cardinal updating of the vocational training system. The logic of information society development brings forth the need for the compulsory higher education and various new forms of further training. Fast growing number of telecommunication facilities and information technologies make it possible to establish the unified chain of vocational training institutions over the Internet and transform the methodology approaches to organization and content of the vocational education. Their libraries tend to turn into powerful informational library centers with fundamentally new functions. The author makes the conclusion that the growing level of people’s education is the fast way to social progress and the life standards rising 
В статье анализируются характер и масштабы современного информационного взрыва, его последствия в сфере материального производства, профессионального образования. Одновременно со взрывоподобным ростом накопления новой информации происходят и моральное устаревание значительной части имеющихся знаний, ускорение периода полураспада компетенций любого специалиста, что требует кардинального обновления всей системы профессиональной подготовки. Сама логика развития информационного общества ставит вопрос о переходе к всеобщему высшему образованию, использованию различных форм непрерывного повышения квалификации специалистов. В условиях стремительного развития телекоммуникационных средств связи, информационных технологий осуществляется быстрая сетизация учебных заведений профессионального образования, меняются методологические подходы к его организации и содержанию. Библиотеки вузов превращаются в мощные информационно-библиотечные центры, наделенные принципиально новыми функциями. Автор делает вывод, что, постоянное повышение уровня образованности людей – самый короткий путь к прогрессу, улучшению качества жизни населения
Keywords: INFORMATIONAL OUTBURST
INFORMATION TECHNOLOGY
VOCATIONAL TRAINING
HALF-DECAY PERIOD OF SPECIALIST'S COMPETENCE
TERTIARY EDUCATION
ESTABLISHING THE CHAIN OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OVER THE INTERNET
INFORMATIONAL LIBRARY CENTER
ИНФОРМАЦИОННЫЙ ВЗРЫВ
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПОЛУРАСПАД КОМПЕТЕНТНОСТИ СПЕЦИАЛИСТА
ТРЕТИЧНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
СЕТИЗАЦИЯ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
ИНФОРМАЦИОННО-БИБЛИОТЕЧНЫЙ ЦЕНТР
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_4_93_03.pdf248,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.