Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9634
Title: Методологические основы разработки инновационной модели территориального образовательного пространства
Other Titles: Methodological basis for developing the innovative model of regional educational environment
Authors: Komarov, K. Y.
Комаров, К. Ю.
Issue Date: 2012-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Комаров, К. Ю. Методологические основы разработки инновационной модели территориального образовательного пространства / К. Ю. Комаров // Образование и наука. — 2012. — № 5. — С. 37-50.
Abstract: The paper reveals the complex research results concerning the essence, content, structural elements and models of modern regional educational environment. The theoretical methodological concepts of developing the innovative model of educational process are given with the reference to the regional educational environment of continuing vocational training. The main emphasis is on methodological bases of the above model of interrelated regional educational establishments within the framework of modernization of vocational training system, including the ideas, concepts, principles and methodological approaches. In particular, the author justifies the necessity for developing and implementing the multilevel methodology effectively applied to developing the theoretical basis of vocational teacher training. The proposed pedagogic technologies, which allow the Russian regional educational system to identify and develop modernization strategies and tactics, are considered to be the condition for the model realization according to the above multilevel methodology 
В статье представлены результаты комплексного исследования сущности, содержания, структурных элементов и моделей современного территориального образовательного пространства. Определены теоретико-методологические положения разработки инновационной модели образовательного процесса в территориальном (региональном) образовательном пространстве непрерывного профессионального образования. Особое внимание уделяется методологическим основам создания названной модели, включая идеи, концепции, принципы и методологические подходы, в условиях взаимодействия региональных образовательных учреждений в процессе модернизации системы профессионального образования. В частности, автором обосновывается необходимость развития и использования многоуровневой методологии, эффективно применяющейся при разработке теоретических основ профессионально-педагогического образования. В качестве условия реализации модели в соответствии с предложенной уровневой методологией представлены педагогические технологии, позволяющие объективизировать обоснованные и разработку стратегии и тактики модернизации образовательных систем регионов РФ
Keywords: EDUCATIONAL ENVIRONMENT
MODERNIZATION OF VOCATIONAL EDUCATION
VOCATIONAL TEACHER TRAINING
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО
МОДЕРНИЗАЦИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_5_94_03.pdf231,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.