Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9638
Title: Понятийно-терминологический аппарат педагогики как предмет историко-педагогического исследования
Other Titles: Conceptual terminological structure of pedagogy as the subject of historical pedagogic research
Authors: Koshkina, E. A.
Кошкина, Е. А.
Issue Date: 2012-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Кошкина, Е. А. Понятийно-терминологический аппарат педагогики как предмет историко-педагогического исследования / Е. А. Кошкина // Образование и наука. — 2012. — № 5. — С. 83-95.
Abstract: The paper is devoted to the formation and development of pedagogic terminology. The author theoretically substantiates the potential of the historical pedagogic research concerning the conceptual and terminological structure of the Russian pedagogy. The research is based on the following ideas: correlation between the scientific terminology formation and scientific knowledge genesis; philosophic concept as a form and result of reality reflection; linguistic concept of the term as a functional unit of a scientific language; specifics of pedagogic knowledge reflection in conceptual form. The main research findings include identifying methodological requirements for analyzing the conceptual scientific formation in historical context; substantiating the resource basis; revealing the investigation principles; describing the tools and their implementation peculiarities with regard to the specifics of pedagogical concepts and terms. The acquired results can be used while exploring the pedagogic history problems, pedagogic methodology and terminology. In conclusion, the actual research trends of pedagogic terminology formation are reviewed from the historical pedagogic perspective 
Статья посвящена процессу становления и развития педагогической терминологии. Автором дано теоретическое обоснование возможностей историко-педагогического исследования развития понятийно-терминологического аппарата отечественной педагогической науки. Концептуальными основами работы являются идеи о соотношении процесса становления научной терминологии и генезиса научного знания, философская концепция понятия как формы и результата отражения действительности, лингвистическая концепция термина как функциональной единицы языка науки, особенности отражения педагогического знания в понятийной форме. Основными результатами исследования стали определение методологических требований к анализу понятийного строя науки в историческом контексте, обоснование источниковедческой базы, раскрытие исследовательских принципов, описание инструментария и особенностей его применения с учетом специфики педагогических понятий и терминов. Полученные выводы могут быть использованы при изучении проблем в области истории педагогики, методологии педагогической науки и педагогической терминологии. В завершение статьи приводятся актуальные направления исследования процесса развития педагогической терминологии с историко-педагогических позиций
Keywords: CONCEPT
TERM
HISTORICAL AND PEDAGOGICAL APPROACH
ПОНЯТИЕ
ТЕРМИН
ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_5_94_07.pdf222,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.