Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9659
Title: | Процесс трансляции инновационного опыта дошкольных образовательных учреждений |
Other Titles: | Spreading the experience of preschool educational establishments |
Authors: | Dyukov, V. M. Дюков, В. М. |
Issue Date: | 2012-09 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Дюков, В. М. Процесс трансляции инновационного опыта дошкольных образовательных учреждений / В. М. Дюков // Образование и наука. — 2012. — № 7. — С. 135-145. |
Abstract: | The paper observes the issue of spreading the innovative experience of municipal preschool educational establishments (MPEE). The author outlines the ways of spreading the ideas of «Development Program of MPEE» and « Educational Program of MPEE» worked out according to the federal state requirements. Theoretical methodological basis of the research combines the fundamental studies of the last century’s Russian teachers and psychologists: L. S. Vygodsky, A. N. Leontyev, L. I. Bozhovitch, A. V. Zaporozhets, V. V. Davydov, etc. Based on their studies, a series of teaching methodical manuals was developed in the Institute of Reflexive Psychology of Creativity and Humanizing the Education at the International Academy of Humanizing the Education, Sotchi - Magdeburg: «Russian Education 2020 – the Model of Preschool Education» and «Pedagogic Innovations in MPEE of Innovative Type». In author’s opinion, the outcome of the research can promote the modernization efficiency in preschool education Статья посвящена вопросу распространения инновационного опыта муниципальных дошкольных образовательных учреждений (МДОУ). Автором описаны способы трансляции идей «Программы развития МДОУ» и «Образовательной программы МДОУ», разработанных в соответствии с федеральными государственными требованиями (ФГТ). Теоретико-методологической основой работы послужили фундаментальные исследования отечественных педагогов и психологов прошлого столетия в области дошкольного детства (Л. С. Выготского, А. Н. Леонтьева, Л. И. Божовича, А. В. Запорожца, В. В. Давыдова и др.). На базе их трудов в Институте рефлексивной психологии творчества и гуманизации образования Международной академии гуманизации образования (МАГО, Сочи – Магдебург) создан масштабный цикл учебно-методических пособий «Российское образование – 2020: модель дошкольного образования», подготовлена и опубликована монография «Педагогическая инноватика в МДОУ инновационного типа». Применение результатов данной работы, по мнению автора статьи, будет в значительной мере способствовать повышению эффективности модернизации дошкольного образования |
Keywords: | FEDERAL STATE REQUIREMENTS CURRICULAR STRUCTURE OF PRESCHOOL EDUCATION DISTRIBUTION OF INNOVATIVE EXPERIENCE PRESCHOOL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF INNOVATIVE TYPE ФЕДЕРАЛЬНЫЕ ГОСУДАРСТВЕННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ СТРУКТУРА ОСНОВНОЙ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ МОДЕЛЬ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ТРАНСЛЯЦИЯ ИННОВАЦИОННОГО ОПЫТА ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ИННОВАЦИОННОГО ТИПА |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2012. №7 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2012_7_96_12.pdf | 192,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.