Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9690
Title: К вопросу определения предмета педагогической акмеологии
Other Titles: To the issue of the subject definition of pedagogic acmeology
Authors: Tchapayev, N. K.
Shevchenko, K. V.
Чапаев, Н. К.
Шевченко, К. В.
Issue Date: 2012-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Чапаев, Н. К. К вопросу определения предмета педагогической акмеологии / Н. К. Чапаев, К. В. Шевченко // Образование и наука. — 2012. — № 10. — С. 28-45.
Abstract: The paper investigates the subject of pedagogic acmeology as an evolving phenomenon integrating a complex set of pedagogic, psychological, anthropological and socially significant characteristics. The methodology framework is based on dialectics – «the only method that can grasp a living reality on the whole» (A. F. Losev). As the result, the author comes up with his own definition of pedagogic acmeology as a science dealing with the conformities and ways of developing the human potential and aimed at the positive personal achievements in educational process; wherein the man is regarded as the human subject, individual and individuality - i.e. a holistic multidimensional personality. The significant conclusion of the study involves the idea that pedagogic acmeology should not be confined to teacher’s professional activities, as it was previously stated, but should include the activities of a learner as a growing and developing human being. In other words, pedagogic acmeology should overcome the age restrictions confining its subject matters to the adult’s activities 
В статье предпринята попытка исследования предмета педагогической акмеологии как развивающегося феномена, интегрирующего в себе сложную совокупность собственно педагогических, а также психологических, антропологических и социально значимых характеристик. Методологической основой исследования явилась диалектика – «единственный метод, способный схватить живую действительность в целом» (А. Ф. Лосев). Главным результатом авторских рассуждений и анализа существующих источников стало определение педагогической акмеологии как науки о закономерностях и путях в условиях специально организованного образовательного процесса предельно возможного раскрытия потенций человека и достижения оптимальных результатов позитивного прогрессивного развития личности; причем поскольку это комплексная область знания, то человек должен рассматриваться акмеологией и как субъект, и как индивид, и как индивидуальность – т. е. как целостный многомерный человек. Важный вывод исследования: область педагогической акмеологии не может быть ограничена профессиональной деятельностью педагога, как это утверждалось ранее, а должна охватывать всю деятельность обучающегося – растущего, становящегося человека. Иначе говоря, в педагогической акмеологии не приемлем возрастной ценз, ограничивающий ее предмет деятельностью лишь «взрослого» человека 
Keywords: DEVELOPMENT
PEDAGOGIC ACMEOLOGY
PROFESSIONALISM
AGE
MATURITY
SUBJECT OF ACMEOLOGICAL ACTIVITY
PROFESSIONALISM
MULTIDIMENSIONAL HUMAN PERSONALITY
PROFESSIONAL PERSONAL DEVELOPMENT
PROFESSIONAL PERSONAL POTENTIAL
РАЗВИТИЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ АКМЕОЛОГИЯ
ПРОФЕССИОНАЛИЗМ
ВОЗРАСТ
ЗРЕЛОСТЬ
СУБЪЕКТ АКМЕОЛОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ПРОФЕССИОНАЛИЗМ
МНОГОМЕРНАЯ ЧЕЛОВЕЧЕСКАЯ ЛИЧНОСТЬ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ЛИЧНОСТНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_10_99_03.pdf249,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.