Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12972
Title: Сущность общего образования
Other Titles: The Essence of General Education
Authors: Frolov, A. A.
Фролов, А. А.
Issue Date: 2015-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Фролов, А. А. Cущность общего образования / А. А. Фролов // Образование и наука. — 2015. — № 3. — С. 18-28.
Abstract: The aim of the investigation is to disclosure essence, purpose and coherence of the system of general education through its subject content. Methods. The methods involve literature overview, theoretical research and observation. Combined application on the methodological level has provided a systematic approach to identifying the goals of general education and the structuring of its substantive content. Results. The development of students’ speculative powers should be the main task of general education whereby they can create individual model representation according to form but meaningfully adequate to the real life. The scheme of model representations development in the process of general education is proposed. Scientific novelty. The pedagogical model of development of educational process is proposed as the instrument of educational and social adaptation for students; the model represents a logical sequence of formation by students an adequate model of reality with increasing complexity. Practical significance. The proposed pedagogical model allows considering the process of general education mastery and development in absolute unity of its subject content, which should lead to the formation and development of competence in the field of adequate modeling of situations of reality 
Цель статьи – раскрыть сущность, назначение и системную последовательность реализации общего образования в его предметном содержании. Методы, использованные в работе: анализ литературы, теоретическое исследование и наблюдение. Их совместное применение на методологическом уровне обеспечило системный подход к определению целей общего образования и структурированию его предметного содержания. Результаты. Показано, что основной задачей общего образования должно стать развитие мыслительных способностей обучающихся, с помощью которых они смогут в значимых для себя ситуациях вырабатывать индивидуальные по форме, но содержательно адекватные действительности модельные представления. Предложена схема развития модельных представлений в процессе общего образования. Научная новизна. В качестве средства образовательной и социальной адаптации учащихся предлагается педагогическая модель осуществления общеобразовательного процесса, представляющая собой логическую последовательность формирования у учащихся все более сложных, адекватных действительности моделей. Практическая значимость. Описанная в статье педагогическая модель позволяет рассматривать процесс освоения общего образования в безусловном единстве его предметного содержания иформировать ушкольников компетенцию адекватного моделирования явлений и предметов окружающего мира 
Keywords: GENERAL EDUCATION
SUBJECT CONTENT OF EDUCATION
MODEL OF THINKING
PEDAGOGICAL MODEL
ADEQUACY
ОБЩЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПРЕДМЕТНОЕ СОДЕРЖАНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ
МОДЕЛЬНОСТЬ МЫШЛЕНИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ
АДЕКВАТНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2015. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_3_122_003.pdf266,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.