Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/41685
Title: Анализ профессиональной подготовки педагогов–психологов в России и Казахстане
Other Titles: Analysis of Professional Training of Educational Psychologists in Russia and Kazakhstan
Authors: Павлова, И. В.
Pavlova, I. V.
Issue Date: 2022
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Павлова, И. В. Анализ профессиональной подготовки педагогов–психологов в России и Казахстане / И. В. Павлова // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании : материалы 27-й Международной научно-практической конференции, 19-20 апреля 2022 г., Екатеринбург / Рос. гос. проф.-пед. ун-т. - Екатеринбург : Издательство РГППУ, 2022. - С. 333-337.
Abstract: The problem of training professionals in demand by modern society is always relevant. The educational process in the universities of Kazakhstan and Russia is overly theorized, which does not sufficiently form professional competence and complicates the implementation of the practical activities of novice psychologists. As a result, there is a “turnover” of personnel in educational institutions, the main inflow and outflow of which are young specialists. The composition of postgraduate students is similarly characterized by "youth" and lack of proper professional experience, which also contributes to the academic orientation of education in universities in Russia and Kazakhstan. We see a way out of this situation in the selection and practice orientation of the programs of academic disciplines of universities, taking into account modern requirements, requests and opportunities for the implementation of professional activities in educational institutions in the preparation of educational psychologists.
Проблема подготовки профессионалов, востребованных современным обществом, всегда актуальна. Учебный процесс в вузах Казахстана и России излишне теоретизирован, что недостаточно формирует профессиональную компетентность и осложняет реализацию практической деятельности начинающих педагогов-психологов. Вследствие чего в образовательных организациях наблюдается «текучка» кадров, основной приток и отток которых составляют молодые специалисты. Состав студентов послевузовской подготовки аналогично отличается «молодостью» и отсутствием должного профессионального опыта, что также способствует академической направленности образования в вузах России и Казахстана. Выход из сложившейся ситуации автор видит в подборке и практикоориентированности программ учебных дисциплин с учетом современных требований, запросов и возможностей реализации профессиональной деятельности в образовательно-воспитательных учреждениях при подготовке педагогов-психологов.
Keywords: TEACHER-PSYCHOLOGIST
PROFESSIONAL TRAINING
EDUCATIONAL PROCESS
HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
ПЕДАГОГ-ПСИХОЛОГ
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС
ВЫСШИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ
Conference name: Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании
Conference date: 19-20.04.2022
ISBN: 978-5-8295-0832-6
Origin: Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании : материалы 27-й Международной научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2022
Appears in Collections:Конференции и семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-8295-0832-6_2022_101.pdf548,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.