Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/10873
Title: Межкультурный диалог как педагогическое средство воспитания поликультурности
Other Titles: Cross-cultural dialog as a pedagogical instrument of multicultural awarenes
Authors: Kozina, L. M.
Козина, Л. М.
Issue Date: 2014-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Козина, Л. М. Межкультурный диалог как педагогическое средство воспитания поликультурности / Л. М. Козина // Образование и наука. — 2014. — № 3. — С. 79-92.
Abstract: The  paper em phasizes the  pros pects of cross-cultural dialog as a means of  poly-cultural education, and demonstrates the ex perience of culture dialog referring to a foreign language university course. Analyzing the existing definitions and s pecificities of cross-cultural dialog, the author regards it as a communicative context of culture clashes, as well as the mechanism of mutual understanding and enrichment in cultural and semantic s pheres. Consequently, the cross-cultural dialogue and its further reflection hel p to develo p active life attitude and readiness for  professional activity in a situation of multicultural diversity; on the other hand, it develo ps students’ ethnic identity, em pathy, and ability to re present the native culture. The theoretical  part of the research  presents a three-stage formation model of the cross-culture dialog aimed at develo ping a multicultural  personality; the  practical  part describes a seminar on the cross-culture dialog with students s pecializing in the Theory and Methods of English Language Teaching at Tumen State University. The  paper is addressed to methodologists and foreign language teaches both  practicing and  pros pective
Цель статьи – показать перспективность межкультурного общения как педагогического средства воспитания поликультурности и поделиться практическим опытом организации диалога культур в курсе изучения иностранного языка в вузе. Анализируются существующие определения межкультурного диалога и рассматриваются его особенности. Автор понимает такой диалог как коммуникативно-риторическую конфликтную ситуацию «столкновения» двух или более культур, благодаря которой запускается механизм смыслообразования, способствующего взаимопониманию и взаимному обогащению общающихся субъектов, имеющих устойчивую культурную идентификацию. Развитие данной ситуации и ее рефлексия приводят в конечном счете к формированию у обучающихся активной жизненной позиции, готовности к продуктивной профессиональной деятельности в условиях культурного многообразия при сохранении собственной этнической культурной принадлежности, эмпатии, появлению умения достойно представлять родную культуру. Предлагается трехэтапная модель построения межкультурного диалога на занятиях, задачей которых является воспитание поликультурной личности. В качестве примера описано одно из практических занятий со студентами третьего курса Тюменского государственного университета специальности «Теория и методика преподавания английского языка». Статья адресована преподавателям иностранного языка, методистам, практикующим и будущим педагогам
Keywords: CROSS-CULTURE DIALOGUE
CONFLICT
SENSE-BUILDING
UNDERSTANDING
POLY-CULTURE
МЕЖКУЛЬТУРНЫЙ ДИАЛОГ
КОНФЛИКТ
СМЫСЛООБРАЗОВАНИЕ
ПОНИМАНИЕ
ПОЛИКУЛЬТУРНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2014. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_3_112_007.pdf313,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.