Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12517
Title: Исследование ценностных ориентаций студентов в условиях профессионально-образовательного пространства вуза
Other Titles: Investigating the students’ value orientations in the learning environment of the higher school
Authors: Zhdanova, N. E.
Жданова, Н. Е.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Жданова, Н. Е. Исследование ценностных ориентаций студентов в условиях профессионально-образовательного пространства вуза / Н. Е. Жданова // Образование и наука. — 2014. — № 7. — С. 75-86.
Abstract: The research objective is investigation of value orientation system and its development in the context of social and professional personality growth in the higher school. Methods: for diagnosing the value sphere, the author applies the morphological life value tests of V.F. Sopov and L.V. Karpushina, and C. S. Bubnov’s diagnostic method of the actual value orientation structure. Results: the research findings demonstrate a significant potential of vocational education environment for fostering the students’ life values due to the organized and structured educational processes, and involved psychological and pedagogical teaching techniques. Additionally, the author emphasizes the interrelation between a student’s capability of living in the present, flexible behavior, and self-awareness, - on the one hand, and such values as a family, financial position, achievements, social contacts and creativity. Scientific novelty: the research identifies the development dynamics of students’ value orientation in the course of university studies with regard to the gender differences. Practical significance: the identified specificities of students’ value orientation dynamics can be used for planning the content of training sessions and extracurricular activities
Цель работы – исследование сложной, развивающейся системы ценностных ориентаций на этапе социально-профессионального становления личности в условиях образовательного процесса высшего учебного заведения. Методы. Диагностика ценностной сферы осуществлялась с помощью морфологического теста жизненных ценностей (В. Ф. Сопов, Л. В. Карпушина) и методики диагностики реальной структуры ценностных ориентаций (С. С. Бубнова). Результаты. Показано, что профессиональное образовательное пространство обладает большим потенциалом для целенаправленного формирования подобных ценностей в силу наличия организованных процессов обучения, воспитания и развития; а также обусловливает проектирование психолого-педагогических технологий формирования ценностей в условиях образовательной среды. Обнаружена взаимосвязь между способностью жить в настоящем, гибкостью поведения, самопониманием и принятием агрессии и такими ценностями, как семья, материальное положение, достижения, социальные контакты, креативность. Научная новизна заключается в выявлении динамики развития ценностных ориентаций студентов на протяжении процесса обучения с учетом гендерных различий. Практическая значимость. Выявленные особенности развития ценностных ориентаций студентов могут быть использованы при планировании содержания внеучебных воспитательных мероприятий и учебных занятий
Keywords: VALUES
VALUE SPHERE
VOCATIONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
STUDENTSHIP
ЦЕННОСТИ
ЦЕННОСТНАЯ СФЕРА
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО
СТУДЕНЧЕСТВО
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2014. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_7_116_007.pdf212,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.