Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12984
Title: | Образовательное событие как педагогическая категория |
Other Titles: | Educational event as the pedagogical category |
Authors: | Lobanov, V. V. Лобанов, В. В. |
Issue Date: | 2015-01 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Лобанов, В. В. Образовательное событие как педагогическая категория / В. В. Лобанов // Образование и наука. — 2015. — № 1. — С. 33-42. |
Abstract: | The aim of the investigation is to reveal the essence of the educational event as a pedagogical category. The reason to study the issue is the methodological generality of the term that came into pedagogical everyday life, but which semantic content is still not clear enough. Methods. The methods involve a theoretical analysis of the philosophical and pedagogical literature on the study, the categorical analysis, surveys of students and teachers. Results. The concept content of «event» is looked upon in both historical scholarship and pedagogy, «educational event» is analyzed in unity with the «educational situation» and «educational process». The attitude of students and teachers to educational events was clarified through the surveys; emotional and rational responses of the respondents were differentiated and the peculiarities of events organization in the education system were classified. While teachers and students are considered as subjects of educational events, their goals are delineated. Scientific novelty. The author's own definition of is given. Educational event is defined as a specially organized and unique pedagogical fact limited, but not rigidly determined by the educational situation, and capable of changing the educational process going beyond the boundaries of its conformism. The formulation above is the result of analysis how the concepts of «event», «situation» and «process» may interact in pedagogical discourse. Practical significance. The results can be used while designing the educational programs and projects, as well as in the development of academic courses of innovative pedagogy Цель статьи – выявление сущности образовательного события как педагогической категории. Необходимость описанного в публикации исследования обусловлена методологической «туманностью» данного термина, который вошел в широкий педагогический обиход, но не получил достаточно четкого смыслового наполнения. Методы. В работе использовались теоретический анализ философской и педагогической литературы, категориальный анализ, опросы студентов и учителей. Результаты. Сопоставлено содержание понятия «событие» в исторической науке и педагогике; «образовательное событие» рассмотрено в единстве с «образовательной ситуацией» и «образовательным процессом». При помощи опросов выяснено отношение студентов и работающих учителей к образовательным событиям, дифференцированы эмоциональные и рациональные реакции опрошенных, сгруппированы характеристики события в системе образования. Осуществлено разграничение целей педагогов и обучающихся как субъектов образовательных событий. Научная новизна. Предложена авторская дефиниция образовательного события как специально организованного и уникального педагогического факта, ограниченного образовательной ситуацией, но жестко не детерминированного ею и меняющего образовательный процесс выходом за границы его обыденности. Приведенная формулировка – итог анализа взаимосвязи понятий «событие», «ситуация» и «процесс» в педагогическом дискурсе. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть востребованы при создании образовательных программ и проектов, а также при разработке вузовских курсов инновационной педагогики |
Keywords: | METHODOLOGY OF PEDAGOGY EDUCATIONAL EVENT EDUCATIONAL SITUATION EDUCATIONAL PROCESS МЕТОДОЛОГИЯ ПЕДАГОГИКИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ СОБЫТИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СИТУАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2015. №1 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2015_1_120_005.pdf | 262,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.