Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14634
Title: Оценивание профессиональных компетенций студентов – будущих учителей математики
Other Titles: Assessment of students’ professional competencies – the future teachers of mathematics
Authors: Shashkina, M. B.
Ayoshina, E. A.
Шашкина, М. Б.
Аёшина, Е. А.
Issue Date: 2015-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шашкина, М. Б. Оценивание профессиональных компетенций студентов – будущих учителей математики / М. Б. Шашкина, Е. А. Аёшина // Образование и наука. — 2015. — № 9. — С. 51-67.
Abstract: The aim of the investigation is to describe the authors’ approach to the assessment of the professional competence of the future teacher of mathematics. Methods. The methods involve comparative analysis of the Professional Standard of the teacher and the Federal State Educational Standards in teacher education, as well as the method of predictive analysis of modern educational situation. Results. Qualimetric approach to the structuring of the professional competencies of students is described; it allows concretizing the assessment object, to select the criteria and levels of its formedness, to trace the dynamics of development in the medium of profile preparation of a bachelor. The methodology of assessment a professional-profile competence of the future mathematics teachers is proposed; examples of the competence-assessment tools are provided. Scientific novelty. The study gives a detailed analysis of developing the innovative approach to competencies assessment as metasubject learning outcomes. Practical significance. The proposed method of competencies assessment can be used in the mathematical preparation of the future mathematics teacher, and can serve as a basis for monitoring the professional competencies of students
Цель публикации – описание авторского подхода к оцениванию профессиональных компетенций будущего учителя математики. Методы. В представленном в статье исследовании применялись метод сравнительного анализа профессионального стандарта педагога и федеральных государственных образовательных стандартов по педагогическому образованию, а также метод прогностического анализа развития современной образовательной ситуации. Результаты. Рассмотрен квалиметрический подход к структурированию профессиональных компетенций студентов, который позволяет детализировать объект измерения, выделить критерии и уровни его сформированности, проследить динамику его развития в сфере профильной подготовки бакалавра. Описана методика оценивания одной из профессионально-профильных компетенций будущего учителя математики, приведены примеры компетентностно-оценочных средств. Научная новизна выдвигаемых идей заключается в разработке инновационного подхода к оцениванию компетенций как метапредметных результатов обучения студентов педагогических специальностей. Практическая значимость. Предлагаемая методика оценивания компетенций может быть использована в процессе подготовки будущего учителя математики и может служить основой мониторинга качества подготовки студентов
Keywords: PROFESSIONAL COMPETENCE
STUDENT
FUTURE MATH TEACHER
ASSESSMENT
FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD OF HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
СТУДЕНТ
БУДУЩИЙ УЧИТЕЛЬ МАТЕМАТИКИ
ОЦЕНИВАНИЕ
ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СТАНДАРТ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2015-9-51-67
Origin: Образование и наука. 2015. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_9_128_005.pdf277,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.