Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18371
Title: ОТОЗВАНО: Дидактика: развитие или застой?
Other Titles: RETRACTED: Didactics: development or stagnation?
Authors: Smirnov, I. P.
Смирнов, И. П.
Issue Date: 2016-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Смирнов, И. П. Дидактика: развитие или застой? / И. П. Смирнов // Образование и наука. — 2016. — № 6. — С. 133-144.
Abstract: The aim of the paper – the detailed analysis of the monograph «Contents and Structure of Regularities of Process of Training (Theory and Experiment)» which is written by the corresponding member of the Russian Academy of Education (RAE), Doctor of pedagogical sciences, Professor I. I. Logvinov. The book was included into a series «Basic researches of institute of the theory and history of pedagogics of the Russian Academy of Education. Proceedings 2008–2012».The review of the monograph of I. I. Logvinov has become a reason for reflections of the author of the present publication about actual, most burning issues of a modern Russian educational system: on the status of pedagogics in modern domestic science; evolutions of didactic knowledge and its typology; quality of dissertation researches and emasculation in scientific pedagogical concepts of the fundamental bases; ideologization of didactics and a role of the state in this process. Sorting basic thesis of I. I. Logvinov’s work, in something agreeing, and in something arguing with the scientist, the author of article claims that it is a serious and necessary work where the extremely important questions concerning the most painful points of the Russian pedagogical science and a condition of our education in general are brought up
Цель статьи – подробный анализ монографии «Содержание и структура закономерностей процесса обучения (теория и эксперимент)», автором которой является член-корреспондент Российской академии образования (РАО), доктор педагогических наук, профессор И. И. Логвинов. Книга вошла в серию «Фундаментальные исследования института теории и истории педагогики РАО. Труды 2008–2012». Рецензия монографии И. И. Логвинова стала поводом для размышлений автора настоящей публикации об актуальных, наиболее острых проблемах современной российской системы образования: о статусе педагогики в современной отечественной науке; эволюции дидактического знания и его типологии; качестве диссертационных исследований и выхолащивании в научных педагогических концепциях фундаментальных оснований; идеологизации дидактики и роли государства в этом процессе. Разбирая основные положения труда И. И. Логвинова, в чем-то соглашаясь, а в чем-то споря с коллегой, автор статьи утверждает, что это серьезная и нужная работа, в которой поднимаются крайне важные вопросы по поводу наиболее болезненных точек российской педагогической науки и состояния нашего образования в целом
Отзыв из печати статьи Смирнова И. П. Дидактика: развитие или застой? // Образование и наука, 2016, №1, с. 133-144. DOI:10.17853/1994-5639-2016-1-133-144. Изъятие (ретракция) публикации обусловлено выявлением дублирующей публикации И.П.Смирнова «ДИДАКТИКА: ЗАСТЫВШЕЕ УЧЕНИЕ?, опубликованной в журнале «Профессиональное образование. Столица. 2013. № 11. С. 45-49.
Keywords: RETRACTED
EDUCATION PHILOSOPHY
MANAGEMENT OF EDUCATION
ADVANCED EDUCATION
ОТОЗВАНО
ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ
ОПЕРЕЖАЮЩЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-1-133-144
Origin: Образование и наука. 2016. №1
Протокол заседания Комиссии по публикационной этике журнала «Образование и наука»
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_1_130_010.pdf243,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.