Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29654
Title: Дидактическая инженерия: подготовка инженеров в техногенной образовательной среде
Other Titles: DIDACTIC ENGINEERING: TRAINING OF ENGINEERS IN TECHNOGENIC EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Authors: Nuriev, N. K.
Starygina, S. D.
Нуриев, Н. К.
Старыгина, С. Д.
Issue Date: 2016-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Нуриев, Н. К. Дидактическая инженерия: подготовка инженеров в техногенной образовательной среде / Н. К. Нуриев, С. Д. Старыгина // Образование и наука. — 2016. — № 9. — С. 61-79.
Abstract: The aim of the article is to describe the organization of training activities in the man-made environment wherein the problems of didactics with pedagogical, psychological, engineering methods are solved. Methods are based on the system-based analysis of engineering activities, on the models of L. S. Vygotsky’s «zone of proximal development», «developmental education» by L. N. Zankov; the application of pedagogical and psychological patternsand taxonomic methods, didactic engineering, theory of probability and mathematical statistics.Results. The model of training of engineers is constructed in the metric competence-based format, which provides a rapid development of the project and constructive student abilities of students based on their knowledge. The parametersdefining the success of engineering activity are found out. The didactic system with the technology of rapid development of a future engineer is designed.Scientific novelty. The functional model of an engineer is proposed. The parametersfor determining the success probability of an engineer are defined; the scale for quality evaluation of competence acquisition is designed; the model of learning in the metric competence-based format is developed; the methods for assessing the complexity of the tests and training courses are proposed.Practical significance. The textbook «Economic and Mathematical Models in Management» for the training of IT-engineers in the metric competence-based formatis developed. The textbook is introduced into an educational process and implementedin the web-network (www.myknitu.ru).
Целью статьи является описание организации учебной деятельности в техногенной среде, в рамках которой решаются задачи дидактики с использованием педагогических, психологических, инженерных методов. Методология и методики исследования основаны на системном анализе деятельности инженера; моделях Л. С. Выготского «зон ближайшего развития» и «развивающего обучения» Л. Н Занкова; использовании педагогических и психологических закономерностей, а также методов таксономии, дидактической инженерии, теории вероятностей и математической статистики.Результаты. Построена модель подготовки инженера в метрическом компетентностном формате, которая предусматривает быстрое развития проектно-конструктивных способностей студента на фоне усвоенных им знаний. Установлены параметры, определяющие успешность инженерной деятельности. Спроектирована дидактическая система с технологией быстрого развития компетенций будущего инженера. Научная новизна. Предложена функциональная модель инженера. Установлены параметры, определяющие вероятность успешности будущего специалиста, сконструирована таксонометрическая шкала для оценки качества владения компетенцией, разработана модель системы обучения в метрическом компетентностном формате, предложены методики оценки сложности тестов и учебных курсов. Практическая значимость. Подготовлено учебное пособие «Экономико-математические модели в управлении» для подготовки IT-инженеров в метрическом компетентностном формате, которое внедрено в учебный процесс и развернуто в web-сети (www.myknitu.ru).
Keywords: DIDACTIC ENGINEERING
ENGINEER TRAINING
KNOWLEDGE COMPLETENESS
KNOWLEDGE INTEGRITY
COMPETENCE
RELIABILITY OF PREPARATION
ДИДАКТИЧЕСКАЯ ИНЖЕНЕРИЯ
ПОДГОТОВКА ИНЖЕНЕРА
ПОЛНОТА ЗНАНИЙ
ЦЕЛОСТНОСТЬ ЗНАНИЙ
КОМПЕТЕНТНОСТЬ
НАДЕЖНОСТЬ ПОДГОТОВКИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-9-61-79
Origin: Образование и наука. 2016. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_9_006.pdf374,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.