Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29694
Title: Компетентностно-контекстная модель обучения и воспитания в обшеобразовательной школе
Other Titles: THE COMPETENCE-CONTEXT MODEL OF TRAINING AND EDUCATION IN COMPREHENSIVE SCHOOLS
Authors: Rybakina, N. A.
Рыбакина, Н. А.
Issue Date: 2017-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рыбакина, Н. А. Компетентностно-контекстная модель обучения и воспитания в обшеобразовательной школе / Н. А. Рыбакина // Образование и наука. — 2017. — № 2. — С. 31-50.
Abstract: Introduction. The article is devoted to the problem of finding models of implementation of continuing education.Aim. The article deals with the competence and context-based model of learning and education in a comprehensive school as a part of lifelong education. The structural components of the competence-context model are described. The author also presents results of the model testing. Methodology and research methods. The competence-based approach is a methodological base of the presented research. The article carries out theoretical analysis of psychological and pedagogical literature concerning with the research problem. The author also applies such methods as: modeling of teaching objects, pedagogical experiment, quantitative and qualitative analysis. Results. The author suggests an educational model of competence formation and development in the framework of the theory of context-based education, which supports continuing personal development in the system of lifelong education. The paper describes the essence of the components of the competence-context model of training and upbringing. Scientific novelty. The research justifies the need to distinguish an invariant result of the continuing education. It is shown that competence as a combination of cognitive, social and reflective experience can act as an invariant. Practical significance. The proposed results of testing of the competencecontext model of training and education in comprehensive schools of the Samara region can be in-demand among school teachers for their educational work.
Введение. Статья посвящена проблеме поиска моделей реализации непрерывного образования. Цель публикации – представить компетентностно-контекстную модель обучения и воспитания в общеобразовательной школе как звене непрерывного образования; раскрыть сущность ее структурных компонентов; познакомить с результатами ее апробации. Методология и методики исследования. Методологической основой исследования выступает компетентностный подход. Помимо анализа психолого-педагогической литературы по проблеме исследования в качестве основных методов применялись моделирование педагогических объектов; педагогический эксперимент; количественный и качественный анализ. Результаты. На основе теории контекстного образования предложена педагогическая модель формирования и развития компетенции, обеспечивающая процесс поступательного развития потенциала личности в системе непрерывного образования. Дана сущностная характеристика компонентов компетентностно-контекстной модели обучения и воспитания. Научная новизна. Обоснована необходимость выделения инвариантного результата непрерывного образования. Показано, что в качестве такого инварианта может выступать компетенция как совокупность когнитивного, социального и рефлексивного опыта. Практическая значимость. Представленные результаты апробации компетентностно-контекстной модели обучения и воспитания в общеобразовательных школах Самарской области могут быть востребованы учителями школ в их педагогической деятельности
Keywords: THEORY OF CONTEXT-BASED LEARNING
CONTINUING EDUCATION
INVARIANT RESULT OF EDUCATION
COMPETENCE
COMPETENCE-CONTEXT MODEL OF TRAINING AND EDUCATION
ТЕОРИЯ КОНТЕКСТНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНВАРИАНТНЫЙ РЕЗУЛЬТАТ ОБРАЗОВАНИЯ
КОМПЕТЕНЦИЯ
КОМПЕТЕНТНОСТНО-КОНТЕКСТНАЯ МОДЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ И ВОСПИТАНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2017-2-31-50
Origin: Образование и наука. 2017. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2017_2_004.pdf316,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.