Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/30986
Title: | Развитие современного образования как модели опережающего типа |
Other Titles: | Modern Education Development as the Advancing Type Model |
Authors: | Gaponyuk, P. N. Гапонюк, П. Н. |
Issue Date: | 2011-07 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Гапонюк, П. Н. Развитие современного образования как модели опережающего типа / П. Н. Гапонюк // Образование и наука. — 2011. — № 7. — С. 22-32. |
Abstract: | The paper deals with methodology aspects of defining the «education» phenomenon in evolutionary terms. The accelerating social and economic processes, increasing information flow and rapidly changing life conditions force the education development to outstrip these processes, providing the steady social and state development and personal growth. Such advancing-noospheric model of education should correspond with the futurological information system to provide the survival of the mankind, conservation of the environment and co-development of the biosphere and the society. The characteristic features of advancing educational model are as follows: fundamentalisation, integration, informatisation, globalization, openness, quality control, using the advanced pedagogic techniques. The author describes the new thesaurus conditioned by the culture discourse, as well as the expected outcome of advancing educational strategy. В статье в эволюционном формате рассмотрены методологические аспекты определения феномена «образование». В связи с ускорением социальных и экономических процессов, стремительным увеличением информационных потоков, чрезвычайно быстро меняющимися условиями существования, для дальнейшего устойчивого развития общества, государства и каждой отдельной личности образование, как основной механизм воспроизводства общественного интеллекта, должно развиваться опережающими темпами. Необходимы создание и реализация ноосферно-опережающей модели образования, которая соответствовала бы информационной картине будущего, обеспечила выживание человечеству, сохранение окружающей природной среды и соразвитие биосферы и общества. Автором перечислены характерные черты модели опережающего образования (фундаментализация, интеграция, информатизация, глобализация, открытость, обеспечение качества, использование высоких педагогических технологий), отмечено формирование его нового тезауруса, обусловленного дискурсом культуры, описан ожидаемый результат такого типа образования. |
Keywords: | ADVANCED TECHNIQUES PARTNERSHIP COOPERATION INNOVATIVE FEATURE INNOVATIVE HIGH SCHOOL INNOVATIVE TRAINING ADVANCEMENT ADVANCING TRAINING OF EXPERTS DEVELOPMENT INNOVATIVE EXPERTS ADVANCING REFLECTION HIGH QUALITY RESOURCES INFORMATION SYSTEM OF EDUCATION ВЫСОКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ПАРТНЕРСТВО КООПЕРАЦИЯ ИННОВАЦИОННОСТЬ ИННОВАЦИОННЫЙ ВУЗ ИННОВАЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ ОПЕРЕЖЕНИЕ ОПЕРЕЖАЮ- ЩАЯ ПОДГОТОВКА СПЕЦИАЛИСТОВ РАЗВИТИЕ ИННОВАЦИОННЫЕ ПРАКТИКИ ОПЕРЕЖАЮЩЕЕ ОТРАЖЕНИЕ РЕСУРС КАЧЕСТВА ИНФОРМАЦИОННАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2011. №7 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2011_07_004.pdf | 190,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.