Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/30992
Title: Социальная стратификация как атрибут образовательного пространства и фактор социализации учащихся
Other Titles: Social Stratification as an Attribute of Educational Environment and Students' Socialization Factor
Authors: Bashmakova, Y. A.
Башманова, Е. Л.
Issue Date: 2011-07
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Башманова, Е. Л. Социальная стратификация как атрибут образовательного пространства и фактор социализации учащихся / Е. Л. Башманова // Образование и наука. — 2011. — № 7. — С. 86-106.
Abstract: The paper introduces the concept of social stratification in the modern pedagogical discourse examining its influence on the modern educational environment and students' socialization processes. The new trends threatening the integrity of educational process and decreasing its influence on solving the urgent social and personal problems are revealed along with misunderstandings and contradictions of educational policy and students' social stratification. The research data concerning the secondary school students' attitude to learning is analyzed for different social strata, indicating the growing socio-cultural dissonance in educational environment. The approaches suggested for analyzing the problem (social stratification) and problem solving (social integrativeness) are given. The socially oriented pedagogic paradigm is outlined aimed at preventing the stratification risks and rapid dehumanization of educational environment.
Автор статьи вводит в современный педагогический дискурс понятие социальной стратификации, показывает ее влияние на образовательное пространство и процесс социализации учащихся. Раскрываются угрозы целостности педагогического процесса, ошибки и противоречия образовательной политики, тенденции утраты педагогической наукой влияния на решение актуальных общественно и личностно значимых проблем в условиях резкого социального расслоения учащихся. Проанализированы результаты исследования отношения школьников из различных социальных слоев к учению и школе, свидетельствующие о нарастании социально-культурного диссонанса в образовательном пространстве.
Keywords: SOCIAL STRATIFICATION
EDUCATIONAL ENVIRONMENT
SOCIAL STATUS
SOCIALIZATION
SOCIAL STRATIFICATION APPROACH
SOCIAL INTEGRATIVE APPROACH
SOCIALLY ORIENTED EDUCATIONAL PARADIGM
СОЦИАЛЬНАЯ СТРАТИФИКАЦИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО
СОЦИАЛЬНЫЙ СТАТУС
СОЦИАЛИЗАЦИЯ
СОЦИАЛЬНО-СТРАТИФИКАЦИОННЫЙ ПОДХОД
СОЦИАЛЬНО-ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД
СОЦИАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННАЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПАРАДИГМА
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_07_010.pdf295,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.