Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31010
Title: Поддержание жизненной позиции пожилого человека в образовательном пространстве фитнес-клуба
Other Titles: Supporting Elderly Peoples Vitelity in the Educational Environment of Fitness Club
Authors: Frants, A. S.
Ryamova, K. A.
Rozenfeld, A. S.
Франц, А. С.
Рямова, К. А.
Розенфельд, А. С.
Issue Date: 2011-08
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Франц, А. С. Поддержание жизненной позиции пожилого человека в образовательном пространстве фитнес-клуба / А. С. Франц, К. А. Рямова, А. С. Розенфельд // Образование и наука. — 2011. — № 8. — С. 94-103.
Abstract: The research is devoted to the necessity of maintaining the elderly people's vitality in changing social and economic situation resulted in changing their social status, life style and activity structure, and affecting their communication style, behavior and value orientation. The research objective involves the development of supporting techniques for elderly people in the fitness club training environment. The techniques in question are directed at developing the elderly people's active ability of participation in changing society. The methodology is based on the interrelation of gerontological, axiological and systematic activity approaches. The authors identified the most common physical and moral problems of the elderly people, affecting their inherent values, personal attitudes, communicative competence and health condition, and impeding the perspective modeling of personal development.
Тема описываемого исследования обусловлена необходимостью сохранения активной жизненной позиции пожилых людей ввиду вынужденных изменений их социального статуса, образа жизни, структуры жизнедеятельности, невольно отражающихся на их стиле общения, поведении, ценностных ориентациях. Целью научной работы стало создание методики поддержки жизненной позиции пожилого человека в образовательном пространстве фитнес-клуба, направленной на формирование способности быть активным участником развивающегося социума. Методология исследования основывалась на взаимосвязи геронтологического, аксиологического и системно-деятельностного подходов. Исследование позволило выявить наиболее типичные физические и духовно-нравственные проблемы пожилых, приводящие к разрушению внутренних ценностей, личностных ориентиров, блокировке коммуникативной компетенции, ухудшению здоровья и препятствующие моделированию прогрессивного личностного развития.
Keywords: ADVANCED AGE
VITAL POSITION
PEDAGOGIC SUPPORT
FITNESS CLUB
HEALTH PRESERVATION
ПОЖИЛОЙ ВОЗРАСТ
ЖИЗНЕННАЯ ПОЗИЦИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПОДДЕРЖКА
ФИТНЕС-КЛУБ
ЗДОРОВЬЕСБЕРЕЖЕНИЕ
ISSN: 1994-8581
Russian Science Citation Index Identifier: 17013499
EDN: OIHYZL
Origin: Образование и наука. 2011. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_08_010.pdf211,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.