Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31041
Title: Гармонизация подготовки отраслевых кадров и педагогов профессионального обучения на основе кластерного подхода
Other Titles: Developing Harmonization of Industrial Workforce and Vocational Teaches Training
Authors: Gnatyshina, Y. A.
Гнатышина, Е. А.
Issue Date: 2011-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гнатышина, Е. А. Гармонизация подготовки отраслевых кадров и педагогов профессионального обучения на основе кластерного подхода / Е. А. Гнатышина // Образование и наука. — 2011. — № 10. — С. 40-50.
Abstract: The subject of the research presented in the paper involves the consolidation process of vocational training institutions providing the reproduction of qualified workforce, technicians, engineers and vocational training teachers. The authors consider the development of a harmonized set of mechanisms for the entrants selection and students training according to the employers’ requirements profiled in the cluster. The research objective includes the theoretical and applied studies, summarizing and forecasting the professional experience of Chelyabinsk State Pedagogic University in collaboration with the social partners. As the main research methods, the analysis of scientific publications was implied along with the modeling, sociopedagogical consultations, cluster relations consideration and optimization of educational process in newly created cluster subsystems.
Предметом исследования, отраженного в статье, является процесс консолидации учреждений профессионального образования, обеспечивающих воспроизводство квалифицированных рабочих, техников-технологов, педагогов профессионального обучения. Тема работы – формирование согласованных механизмов набора абитуриентов и подготовки студентов с учетом требований работодателей в условиях профилированного кластера. Цель – теоретико-практическое изучение, обобщение и прогнозирование развития опыта Профессионально-педагогического института Челябинского государственного педагогического университета по взаимодействию с социальными партнерами. В качестве основных методов исследования применялись анализ педагогической периодики и научной литературы по проблеме, моделирование, конструирование, социально-педагогический консилиум, рефлексия кластерных отношений, оптимизация образовательного процесса в создаваемых кластерных подсистемах.
Keywords: PROFESSIONAL EDUCATIONAL CLUSTER
PARTNERSHIP
FUNCTIONS
INDUSTRIAL WORKFORCE
VOCATIONAL TRAINING TEACHER
VOCATIONAL GUIDANCE
VOCATIONAL TRAINING
EDUCATIONAL METHODOLOGICAL COOPERATION
SCIENTIFIC COOPERATION
FURTHER TRAINING
COOPERATION MONITORING
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ КЛАСТЕР
ПАРТНЕРСТВО
ФУНКЦИИ
ОТРАСЛЕВЫЕ КАДРЫ
ПЕДАГОГ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ; ПРОФОРИЕНТАЦИЯ
ПРАКТИЧЕСКАЯ ПОДГОТОВКА ОБУЧАЮЩИХСЯ
УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ СОТРУДНИЧЕСТВО
НАУЧНОЕ СОТРУДНИЧЕСТВО
ПОВЫШЕНИЕ КВАЛИФИКАЦИИ
МОНИТОРИНГ СОТРУДНИЧЕСТВА
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_10_004.pdf296,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.