Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31044
Title: К проблеме формирования критического мышления у студентов вуза
Other Titles: Developing the Critical Thinking of Higher School Students
Authors: Arsenyev, K. S.
Арсеньев, К. С.
Issue Date: 2011-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Арсеньев, К. С. К проблеме формирования критического мышления у студентов вуза / К. С. Арсеньев // Образование и наука. — 2011. — № 10. — С. 68-82.
Abstract: The author attempts to identify the underlying semantic meaning of the critical thinking term, its key components and the adequacy in relation to the youth audience. For the students' audience the author suggests using the concept of critical attitude to information , which implies developing the moral attitudes and the basic level formation for critical thinking. The paper describes the technique - developing the quality in question by the students studying the humanities - which is based on the analysis and synthesis of the national and foreign methodology ideas. The paper also presents the experimental results of developing the students' critical attitude to information by means of social engineering in the wiki environment. The given results can be implemented in the information training process relating to the students of the humanities profile.
На основе анализа зарубежных и отечественных исследований автором предпринята попытка определить ключевые компоненты понятия критическое мышление, а также целесообразность его применения в отношении молодежной аудитории. Для работы со студентами предлагается использовать понятие критическое отношение к информации , которое предусматривает вырабатывание морально-нравственных установок и выступает базовым уровнем критического мышления. В статье дано краткое описание методики формирования рассматриваемого качества у студентов гуманитарных специальностей, основанной на синтезе идей западной и отечественной методологии. Представлены результаты эксперимента по развитию критического отношения к информации средствами социального проектирования в wiki-среде. Экспериментальные данные могут быть использованы в процессе информационной подготовки студентов гуманитарного профиля.
Keywords: CRITICAL THINKING
CRITICAL ATTITUDE TO INFORMATION
WIKI
КРИТИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
КРИТИЧЕСКОЕ ОТНОШЕНИЕ К ИНФОРМАЦИИ
WIKI
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_10_007.pdf261,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.