Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31135
Title: Метод представления и анализа взаимовлияющих элементов комплексной системы
Other Titles: Method Used to Identify and Analyse the Interacting Elements of a Complex System
Authors: Hub, H.
Lukichova, M. V.
Хуб, Х.
Лукичева, М. В.
Issue Date: 2011-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Хуб, Х. Метод представления и анализа взаимовлияющих элементов комплексной системы / Х. Хуб, М. В. Лукичева // Образование и наука. — 2011. — № 1. — С. 63-75.
Abstract: The method described is based on the philosophies of system thinking. It is a non-mathematical, holistic approach used to identify, visualize, and analyze the influencing factors, as well as their interrelationships in complex systems. Its main purpose is to find potential risks to be caused by system interventions, so it helps to evaluate possible future developments and set priorities. The method was used to study the interrelationships of factors relevant to the success of an innovative educational project.
В статье представлен метод, основанный на теории системного мышления. Это нематематический, целостный способ действия, используемый для идентификации, визуализации и анализа факторов влияния, а также их взаимодействия внутри комплексной системы. Его основная цель заключается в своевременном распознавании потенциальных шансов и рисков, которые могут быть вызваны вмешательством системы. Приведен пример применения метода с целью изучения взаимовлияния факторов, релевантных для успешности инновационных образовательных проектов.
Keywords: HOLISTIC APPROACH
NETWORK-THINKING
INFLUENCE ANALYSIS
INFLUENCEMATRIX
PROPAGATION ANALYSIS
SIDE EFFECTS
ЦЕЛОСТНЫЙ ПОДХОД
СЕТЕВОЕ МЫШЛЕНИЕ
АНАЛИЗ ВЛИЯНИЙ
МАТРИЦА ВЛИЯНИЙ
АНАЛИЗ РАСПРОСТРАНЕНИЯ ВЛИЯНИЙ
КОСВЕННЫЕ ВОЗДЕЙСТВИЯ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_01_009.pdf406,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.