Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32137
Title: | Психологические основы преодоления депривации у студентов в образовательном процессе |
Other Titles: | Psychological Fundamentals of Overcoming Deprivation by Students in the Process of Education |
Authors: | Dubovitskaya, T. D. Krylova, A. V. Дубовицкая, Т. Д. Крылова, А. В. |
Issue Date: | 2010-10 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Дубовицкая, Т. Д. Психологические основы преодоления депривации у студентов в образовательном процессе / Т. Д. Дубовицкая, А. В. Крылова // Образование и наука. — 2010. — № 10. — С. 71-78. |
Abstract: | В статье рассмотрена проблема депривации и особенности ее возникновения у студентов. Предложено понятие «культурно-образовательная среда вуза». Представлены результаты сравнительного исследования депривации, адаптации, фрустрации, копинг-стратегий и защитных механизмов у студентов-первокурсников, являющихся выпускниками городских и сельских школ. Сформулированы психолого-педагогические условия преодоления депривации у студентов. Показаны направления и содержание деятельности психологической службы вуза по преодолению депривации у студентов. The paper considers the problem of deprivation with a particular emphasis on students; the concept of «cultural-educational environment in a higher institution» presented; the results of comparative research of deprivation, frustration, adaptation, copying-strategy and protective mechanisms of first-year students both from urban and rural areas provided; psychological and pedagogical conditions of overcoming deprivation described. |
Keywords: | DEPRIVATION CULTURAL-EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HIGHER INSTITUTION FRUSTRATION COPYING-STRATEGY AND PROTECTIVE MECHANISMS ДЕПРИВАЦИЯ КУЛЬТУРНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА АДАПТАЦИЯ ФРУСТРАЦИЯ СТРАТЕГИИ ПРЕОДОЛЕНИЯ ЗАЩИТНЫЕ МЕХАНИЗМЫ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2010. №10 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2010-10_008.pdf | 278,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.