Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32172
Title: «Принцип симметрии» как основа классификации научного знания и организации содержания образования
Other Titles: «The Symmetry Priciple» as the Basis of Classification of Scientific Knowledge and Formation of the Content of Education
Authors: Gapontsev, V. L.
Fyodorov, V. A.
Gapontseva, M. G.
Гапонцев, В. А.
Федоров, В. А.
Гапонцева, М. Г.
Issue Date: 2010-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гапонцев, В. А. «Принцип симметрии» как основа классификации научного знания и организации содержания образования / В. А. Гапонцев, В. А. Федоров, М. Г. Гапонцева // Образование и наука. — 2010. — № 2. — С. 17-36.
Abstract: В статье анализируется структура научного знания - детерминанты содержания общего образования. Установлена роль иерархии симметрий в эволюции общественного и индивидуального сознания. «Принцип симметрии» (В. И. Вернадский) предлагается рассматривать как основу формирования новой сквозной линии содержания общего и специального образования. Введение такой линии позволяет учесть существование третьего (по классификации Е. Вигненра) уровня научного знания - уровня принципов симметрии. Это дает возможность оптимизировать структуру содержания образования.
The paper analyses the structure of scientific knowledge - the determinant of the content of general education. The role of the hierarchy of symmetries in the evolution of social and individual consciousness is stated. «The symmetry principle» ( V. I. Vernadsky) is considered as the basis of formation of the new through line of the content of general and special education, the idea of such a line permitting to include the third level of scientific knowledge (E. Vignenr's classification) - the level of symmetry principles. This will optimize the stucture of the content of education.
Keywords: THE STUCTURE OF THE CONTENT OF EDUCATION
PERSONALITY AND ACTIVITIES APPROACH
THROUGH LINE
KINDS OF SYMMETRY
СТРУКТУРА СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ЛИЧНОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ МЕТОД
СКВОЗНАЯ ЛИНИЯ
ФОРМЫ СИММЕТРИЙ
ISSN: 1994-8581
metadata.dc.description.sponsorship: Работа поддержана грантом РГНФ № 07-06-00638А от 2 марта 2007 г. «Разработка подхода к построению структуры содержания непрерывного естественнонаучного образования».
Origin: Образование и наука. 2010. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2010-02_003.pdf382,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.