Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32176
Title: | Роль позитивной Я-концепции матери в личностном развитии дошкольника |
Other Titles: | The Role of Mother’s Positive Self-conception in the Preschool Children Development |
Authors: | Khaibullina, O. G. Хайбуллина, О. Г. |
Issue Date: | 2010-02 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Хайбуллина, О. Г. Роль позитивной Я-концепции матери в личностном развитии дошкольника / О. Г. Хайбуллина // Образование и наука. — 2010. — № 2. — С. 78-85. |
Abstract: | В статье уточнено понятие негативной и позитивной Я-концепции матери. Посредством эмпирического исследования доказана связь Я-концепции матери с личностным развитием детей дошкольного возраста. Обнаружено, что дети матерей с позитивной Я-концепцией, в состав которой входят сформированность Я-образов, адекватная самооценка, сами имеют высокую самооценку, среднюю тревожность и отсутствие показателей агрессивности. Дети матерей с негативной Я-концепцей, для которой характерно расхождение между реальным и идеальным образами Я, неадекватная самооценка, обладают высокой тревожностью и агрессивностью. The paper deals with the notions of mother's negative and positive self-conception. The empirical study proves the connection between mother's self-conception and pre-school children development. The children whose mothers have a positive self-conception including developed self-images and adequate self-rating also possess high self-rating, medium anxiety and no aggressiveness. The children whose mothers have a negative self-conception, i.e. a discrepancy between a real and an ideal self-image and inadequate self-rating, have a high level of anxiety and aggressiveness. |
Keywords: | PRESCHOOL CHILDREN DEVELOPMENT SELF-RATING ANXIETY AGGRESSIVENESS MOTHER'S SELF-CONCEPTION Я-КОНЦЕПЦИЯ МАТЕРИ ЛИЧНОСТНОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКА САМООЦЕНКА ТРЕВОЖНОСТЬ АГРЕССИВНОСТЬ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2010. №2 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2010-02_007.pdf | 314,57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.