Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32258
Title: Методика проведения комплексного лингвокультурологического урока при обучении русскому языку как иностранному
Other Titles: Methodology for conducting an integrated linguocultural lesson in teaching Russian as a foreign language
Authors: Евтюгина, А. А.
Лискова, М. В.
Evtyugina, A. A.
Liskova M. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Евтюгина, А. А. Методика проведения комплексного лингвокультурологического урока при обучении русскому языку как иностранному / А. А. Евтюгина, М. В. Лискова // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2020. - № 9. - С. 71-83.
Abstract: The article discusses the linguocultural aspect of teaching Russian as a foreign language. Attention is drawn to the close interconnection of language and culture. The processes of studying national-specific vocabulary are investigated. The characteristics and classification of non-equivalent vocabulary are given. The methodology developed by the author for conducting an integrated linguoculturological lesson on the study of the national and regional studies component of the non-equivalent vocabulary is described. Tasks for the development of grammar skills on the topic "Ural cuisine" are presented. It is concluded that this technique contributes to the development of foreign students' linguistic, socio-cultural, and communicative competence
Рассмотрен лингвокультурологический аспект преподавания русского языка как иностранного. Показана тесная взаимосвязь языка и культуры. Исследованы процессы изучения национально-специфической лексики. Даны характеристика и классификация безэквивалентной лексики. Описана разработанная авторами методика проведения комплексного лингвокультурологического урока по изучению национально-регионоведческого компонента безэквивалентной лексики на примере темы «Уральская кухня». Сделан вывод, что данная методика способствует развитию у иностранных студентов лингвокультурной, социокультурной и коммуникативной компетенции
Keywords: RUSSIAN AS A NON-NATIVE LANGUAGE
NATIONALLY-SPECIFIC VOCABULARY
NON-EQUIVALENT VOCABULARY
LINGUOCULTURAL LESSON
FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК НЕРОДНОЙ
НАЦИОНАЛЬНО-СПЕЦИФИЧЕСКАЯ ЛЕКСИКА
БЕЗЭКВИВАЛЕНТНАЯ ЛЕКСИКА
ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ УРОК
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
ISSN: 2312-3281
Origin: Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык. 2020. — № 9
Appears in Collections:Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sprz_2020_9_010.pdf359,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.