Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32574
Title: Методологические проблемы разработки модели компетенций преподавателя вуза
Other Titles: Methodological problems of university teacher’s competence model building
Authors: Дульзон, А. А.
Васильева, О. М.
Dulzon, A. A.
Vasileva, O. M.
Issue Date: 2009-07
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Дульзон, А. А. Методологические проблемы разработки модели компетенций преподавателя вуза / А. А. Дульзон, О. М. Васильева // Образование и наука. — 2009. — № 7. — С. 22-30.
Abstract: The article presents the general structure and main stages of university teacher’s competence model designing. Some methodological problems are considered: the problem of expert selection, intransitivity of expert preferences, the problem of «truth» estimations, the structure and levels of model details. The decision to include the competences in the model structure is based on expert estimations. An intransitivity estimate of skill importance is natural due to polysemy of concepts included in catalog of skills. The method of paired comparisons allows solving this problem. The problem of expert selection has no unambiguous solution, because it requires taking into account the interests of all education stakeholders, according to the authors – the multi-ethnic people of Russia. This thesis formed the basis for the «truth» of ex-pert estimations
В статье представлены общая структура и основные этапы построения модели компетенций преподавателя вуза. Рассматриваются методологические проблемы ее создания: вопросы отбора экспертов, нетранзитивность экспертных предпочтений, проблема истинной оценки, структура и степень детализации модели. Обосновывается, что постановление о включении компетенций в структуру модели принимается на основе экспертных оценок. Нетранзитивность оценок важности компетенций неизбежна в связи с многогранностью понятий, включенных в каталог компетенций. Применение метода парных сравнений помогает устранить эту проблему. Задача отбора экспертов не имеет однозначного решения, поскольку требует учета интересов всех стейкхолдеров образования, в понимании авторов – многонационального народа России. Этот тезис положен в основу определения «истинности» экспертных оценок
Keywords: COMPETENCIES
COMPETENCE MODEL
HIGHER EDUCATION
UNIVERSITY TEACHER
КОМПЕТЕНЦИИ
МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНЦИЙ
ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПРЕПОДАВАТЕЛЬ ВУЗА
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2009. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2009_07_004.pdf390,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.