Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3560
Title: О применении формулы Бернулли для анализа результатов ЕГЭ
Other Titles: About the Bernoulli’s probability formula application for analyzing the results of the unified state examination
Authors: Nuriyeva, L. M.
Нуриева, Л. М.
Issue Date: 2013-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Нуриева, Л. М. О применении формулы Бернулли для анализа результатов ЕГЭ / Л. М. Нуриева // Образование и наука. — 2013. — № 1. — С. 136-145.
Abstract: The paper looks at implementing the probability theory and mathematical statistics while analyzing the outcomes of the unified state examination (USE). The research is aimed at investigating the impact of closed questions that make the greater part of USE, on test results. The methodology is based on so called Bernoulli’s trial. The research findings demonstrate the higher probability of incidental right answers to the closed questions compared with the open ones. The author makes a conclusion that the considerable number of closed questions in the test can misrepresent the final result which tends to improve. The proposed method of statistic analysis can provide the explanation for the USE results anomalies, evaluate the quality of examination materials and scoring system, and give the quantified assessment of social implications
В статье рассматриваются возможности применения аппарата теории вероятностей для анализа статистики Единого государственного экзамена. Исследуется влияние на результаты испытаний закрытых заданий, которые пока, к сожалению, составляют большую часть контрольно-измерительных материалов для выпускников средних общеобразовательных учреждений. На основе произведенных расчетов убедительно доказывается, что чем больше в тестовой работе закрытых вопросов, тем больше шансов у сдающих экзамен элементарно угадать ответы и тем меньше вероятность получения низких оценок. Предлагаемая автором формула Бернулли позволяет найти объяснения некоторым, на первый взгляд, непонятным аномалиям в распределении участников по набранным баллам, оценить качество экзаменационных материалов и системы начисления баллов, уточнить параметры границ освоения школьниками учебных дисциплин и даже проследить социальные эффекты экзамена, давая им количественную оценку. Автор надеется, что аналитики ЕГЭ при подведении его итогов будут активнее пользоваться возможностями описанной в статье методики
Keywords: UNIFIED STATE EXAMINATION
ANALYSIS OF UNIFIED STATE EXAMINATION RESULTS
ЕДИНЫЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ЭКЗАМЕН
АНАЛИЗ РЕЗУЛЬТАТОВ ЕГЭ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_1_100_12.pdf269,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.