Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3575
Title: Проблемы использования системно-синергетического подхода в педагогике
Other Titles: The problem of implementing the systematic synergetic approach in pedagogy
Authors: Ignatova, V. A.
Игнатова, В. А.
Issue Date: 2013-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Игнатова, В. А. Проблемы использования системно-синергетического подхода в педагогике / В. А. Игнатова // Образование и наука. — 2013. — № 10. — С. 3-16.
Abstract: The paper discusses the opportunities and limitations of using the systematic synergetic approach to pedagogical research. The main emphasis is on the adaptation of synergetic ideas, as a new cognitive model in educational content, and application of its mathematical apparatus to studying and managing the educational process. The author maintains that the above approach application should not be limited by a mere rephrasing of pedagogical concepts, it is meant to become the effective tool for studying the pedagogical phenomena and assisting the analysis, evaluation and transformation of educational process. As a result, the adaptation of the given ideas can provide the more profound interpretation of pedagogical concepts, development of new models of educational content, identification of hidden patterns of educational process, facilitation of educational system modeling, prognostication of its development and management. The author regards the adaptation of synergetic ideas as the innovative trend of scientific and educational research, considering it along with the positive impact of dialectics,- both concepts being the interrelated and complementary ways of comprehending the regularities and laws of educational process
В статье рассматриваются возможности и ограничения использования системно-синергетического подхода в педагогических исследованиях. Выделяется два наиболее важных аспекта проблемы: адаптация идей синергетики как новой познавательной модели в содержании образования и приложение ее математического аппарата к исследованию учебно-воспитательного процесса и управлению им. Отмечается, что использование системно-синергетического подхода не должно сводиться к простой перефразировке педагогических понятий. Его применение в педагогике будет оправданным, если он станет действенным инструментом познания педагогических явлений, поможет в анализе, оценки преобразовании педагогического процесса. В результате адаптации его идей должно быть дано более глубокое толкование педагогических понятий, разработаны новые модели содержания образования, обнаружены пока еще скрытые закономерности учебно-воспитательного процесса, сделаны подвижки в решении таких насущных проблем как моделирование образовательных систем, прогнозирование их развития и управление ими. Автор замечает, что, рассматривая адаптацию идей синергетики как инновационное направление научно-педагогических исследований, нельзя отбрасывать того позитивного, что было выявлено до нее с использованием классической диалектики. Это две взаимосвязанных и взаимодополняющих друг друга формы постижения законов и закономерностей образовательного процесса
Keywords: ADAPTATION
DIALECTICS
MODELING
SYNERGETICS
SYSTEMATIC AND SYNERGETIC APPROACH
EDUCATIONAL CONTENT
EDUCATIONAL PROCESS
МУНИЦИПАЛЬНАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ
ИНФОРМАЦИОННАЯ ОТКРЫТОСТЬ
СОЦИАЛЬНЫЙ АУДИТ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_10_109_02.pdf280,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.