Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3632
Title: Применение интегро-дифференциального критерия оценки освоения компонентов компетенций
Other Titles: Implementing the integral differential estimation criterion of competence acquisition
Authors: Kon, Y. I.
Freyman, V. I.
Yuzhakov, A. A.
Кон, Е. Л.
Фрейман, В. И.
Южаков, А. А.
Issue Date: 2013-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Кон, Е. Л. Применение интегро-дифференциального критерия оценки освоения компонентов компетенций / Е. Л. Кон, В. И. Фрейман, А. А. Южаков // Образование и наука. — 2013. — № 6. — С. 48-64.
Abstract: The paper investigates the urgent issue of education outcomes estimation in the higher school, and reveals the current approaches to solving the problem of level estimation regarding the particular competences and their components – the elements of disciplinary competences. The level model of the competence components formation and acquisition is recommended along with the computation method for weight estimation of disciplinary components by means of integral differential criteria of education outcomes assessment. The examples of and practical recommendations for the above method application are given. In authors’ opinion, implementation of the given model combined with available instrumental and methodological means can raise the quality of education based on the competence approach. The paper is addressed to university teachers, methodologists and education quality experts in vocational universities
Статья посвящена актуальной и недостаточно изученной проблеме измерения результатов образования в высшей школе. Описаны подходы к решению частных задач, связанных с определением уровня освоенных студентами компетенций и их составляющих – элементов дисциплинарных компетенций (ЭДК).Предложена уровневая модель формирования компонентов компетенций и контроля качества их усвоения. Показана методика расчета весовых коэффициентов (показателей важности) ЭДК с применением интегро-дифференциального критерия для оценки результатов обучения. Приводятся примеры и даются практические рекомендации применения методики дифференциальных оценок. Использование данной методики и уровневой модели в учебном процессе в сочетании с другими инструментальными и методическими средствами позволит, по мнению авторов, повысить качество образования, базирующегося на компетентностном подходе.Статья адресована преподавателям вузов, методистам и экспертам качества обучения в высших профессиональных учебных учреждениях. 
Keywords: COMPETENCE COMPONENTS
DISCIPLINARY COMPETENCE ELEMENTS
ASSESSMENT
INTEGRAL DIFFERENTIAL CRITERIA
CRITERIA WEIGHT INDICATORS
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАУКА
СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ
КАЧЕСТВО НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ
СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ КОМПЛЕКС
НАУЧНАЯ ПАРАДИГМА
ПОСТНЕКЛАССИЧЕСКАЯ НАУКА
СИНЕРГЕТИКА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2013_6_105_05.pdf304,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.