Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44614
Title: Разработка и валидация шкалы оценки умственных навыков школьников
Other Titles: Development and validation of School Mental Skills Assessment Scale (SMSAS)
Authors: Bouiri, O.
Lotfi, S.
Talbi, M.
Буири, У.
Лотфи, С.
Талби, М.
Issue Date: 2024-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Буири, У. Разработка и валидация шкалы оценки умственных навыков школьников / У. Буири, С. Лотфи, М. Талби // Образование и наука. — 2024. — № 6. — С. 95-111. — 10.17853/1994-5639-2024-6-95-111.
Abstract: Introduction. Currently, the assessment of school mental skills is of practical interest. Aim. The present research aims to construct and validate a scale for assessing mental skills of schoolchildren. Methodology and research methods. The methodology was built using G. Churchill’s paradigm (1979) adapted to the tasks of the study, which included four stages: building a list of elements; analysing the accuracy of the SMS message scale; analysing inter-factor correlations; and analysing the validity of the scale. To test the methodology based on emotional, cognitive and metacognitive strategies on a voluntary basis, the authors distributed the scale to 311 actors in the Moroccan education system: students, teachers, inspectors and trainers. Results and scientific novelty. The findings indicated that by utilising exploratory factor analysis (EFA), the authors uncovered three distinct factors that compose the school mental competency evaluation scale, resulting in a score of 79.416%. Additionally, when evaluating semantic consistency, the KMO index exceeded the suggested threshold of 0.70. Finally, the assessment of “internal consistency” and “coherence” was exemplified by a notably elevated Cronbach’s alpha value of 0.848. Practical significance. The results obtained can be used as a tool for teachers and educationalists to assess school mental skills.
Введение. Вопросы оценки мыслительных способностей школьников представляют особый интерес, учитывая актуальность этой проблемы в настоящее время. Целью данного исследования является разработка и валидизация авторской шкалы для оценки мыслительных способностей школьников. Методология и методы исследования. Методология выстраивалась с использованием адаптированной под задачи исследования парадигмы Г. Черчилля (1979), включающей четыре этапа: построение списка элементов, анализа точности шкалы SMS-сообщений, анализа межфакторных корреляций и анализа валидности построения шкалы. Для апробации методики, основывающейся на эмоциональных, когнитивных и метакогнитивных стратегиях на добровольной основе были привлечены 311 представителей марокканской системы образования: учащихся, учителей, инспекторов и тренеров. Результаты и научная новизна. Результаты показали, что при использовании эксплораторного факторного анализа (EFA) были выявлены три отдельных фактора шкалы оценки мыслительных способностей школьников, что позволило получить достаточно высокий результат оценки в 79,416 %. Кроме того, при оценке семантической согласованности индекс KMO превысил предложенный порог в 0,70. Наконец, при оценке внутренней согласованности и когерентности значение альфа Кронбаха было существенно выше 0,848. Практическая значимость. Полученные результаты могут быть использованы в качестве инструмента для учителей и педагогов-теоретиков при оценке умственных способностей школьников.
Keywords: ACADEMIC MENTAL SKILLS
SCALE
AFFECTIVE STRATEGIES
METACOGNITIVE SKILLS
COGNITIVE SKILLS
АКАДЕМИЧЕСКИЕ УМСТВЕННЫЕ НАВЫКИ
ШКАЛА
АФФЕКТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ
МЕТАКОГНИТИВНЫЕ НАВЫКИ
КОГНИТИВНЫЕ НАВЫКИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2024-6-95-111
SCOPUS: 85196268475
WoS: 001254808500004
Origin: Образование и наука. 2024. № 6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2024_06_005.pdf451,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.