Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/45226
Title: Вызовы информационного общества в контексте образования
Other Titles: Challenges of the information society in the context of education
Authors: Остапенко, Н. Н.
Ситяева, Л. П.
Ostapenko, N.N.
Sitjaeva, L. P.
Issue Date: 2013
Publisher: РГППУ
Citation: Остапенко, Н. Н. Вызовы информационного общества в контексте образования / Н. Н. Остапенко, Л. П. Ситяева // Социокультурное пространство России: общество, образование, язык : [журнал]. [Вып. 2]. - Екатеринбург : Ажур, 2013. - С. 123-129.
Abstract: В статье авторы предпринимают попытку анализа сущностного противоречия в системе образования и выявления специфики проявления этого противоречия в информационном обществе. Обращается внимание на такое негативное следствие информационного взрыва, как неумение обучаемых ориентироваться в информационном потоке, что приводит к отказу от сложной, содержательной информации в пользу поверхностной, случайной и формированию потребительского к ней отношения, исключающего критичность, креативность, самостоятельность.
The authors make an attempt to analyze the essential contradictions in the education system and to identify specific manifestations of this contradiction in the information society. Attention is drawn to such a negative consequence of the information explosion as the inability of students to navigate the information flow, which leads to the rejection of a complex, meaningful information in favor of superficial, accidental, and the formation of a consumer attitude to it that excludes the criticality, creativity, independence.
Keywords: ПРОТИВОРЕЧИЯ
ИНФОРМАЦИОННЫЙ ПОТОК
ОБУЧЕНИЕ
НОВАЦИЯ
CONTRADICTIONS
INFORMATION FLOW
TRAINING
INNOVATION
ISBN: 978-5-91256-168-9
Origin: Социокультурное пространство России: общество, образование, язык, 2013. — Вып. 2
Appears in Collections:Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sprz_2013_011.pdf297,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.