Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/45313
Title: | Работа с родителями школьников в системе образовательной профориентации |
Other Titles: | Interaction with parents of schoolchildren in the educational career guidance system |
Authors: | Сергеев, И. С. Sergeev, I. S. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Сергеев, И. С. Работа с родителями школьников в системе образовательной профориентации / И. С. Сергеев. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 3 (19). — С. 9-40. — 10.17853/2686-8970-2024-3-9-40. |
Abstract: | Введение во всех российских школах Профориентационного минимума актуализирует комплекс задач, связанных с вовлечением родителей обучающихся в профориентационный процесс. Определена роль родителей как важного фактора, влияющего на социально-профессиональное самоопределение подростка. Охарактеризованы основные трудности и барьеры, препятствующие полноценному и конструктивному участию родителей в процессе профессионального выбора: доминирующая позиция, индивидуальные стереотипы, ложные представления (мифы) о мире труда и профессий, родительская тревожность, страх перед будущим, потребительские тенденции. Предложен алгоритм работы педагога-профориентатора с родителями школьников, представляющий собой движение от достижения понимания и формирования доверительных отношений через систему профориентационного нетворкинга к вовлечению родителей в профориентационно значимые практики. Представлены и обоснованы основания для реализации дифференцированного подхода к работе с родителями в процессе сопровождения профессионального самоопределения подростков: стоящие перед семьей жизненные задачи, отношение родителей к профориентационному процессу и степень их вовлеченности, доминирующая социокультурная модель самоопределения (традиционная, индустриальная или постиндустриальная). The introduction of a Professional orientation minimum in all Russian schools actualizes a set of tasks related to the involvement of students' parents in the professional orientation process. The article clarifies the role of parents as a factor influencing the socio-professional self-determination of a teenager. The main difficulties and barriers preventing the full and constructive participation of parents in the process of career choice are characterized, including: the dominant position, individual stereotypes, misconceptions (myths) about the world of work and professions, parental anxiety, fear of the future, consumer trends. The article proposes a strategy of work with parents of schoolchildren for a career guidance teacher, suggesting a movement from achieving understanding and building trusting relationships through a system of professional orientation networking to involving parents in professional orientation-relevant practices. The article presents and substantiates the grounds for the implementation of a differentiated approach to working with parents in the process of supporting the professional self-determination of schoolchildren: life tasks of a family, the attitude of parents to the professional orientation process and the degree of their involvement, the dominant sociocultural model of self-determination (traditional, industrial or post-industrial). |
Keywords: | ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОФОРИЕНТАЦИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ ПРОФОРИЕНТАЦИОННЫЙ МИНИМУМ РОДИТЕЛИ ШКОЛЬНИКОВ ПРОФОРИЕНТАЦИОННЫЙ НЕТВОРКИНГ ПОСТИНДУСТРИАЛЬНАЯ ЭПОХА ДИФФЕРЕНЦИРОВАННЫЙ ПОДХОД EDUCATIONAL CAREER GUIDANCE PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION PROFESSIONAL ORIENTATION MINIMUM PARENTS OF SCHOOLCHILDREN PROFESSIONAL ORIENTATION NETWORKING POST-INDUSTRIAL ERA DIFFERENTIATED APPROACH |
ISSN: | 2686-8970 |
DOI: | 10.17853/2686-8970-2024-3-9-40 |
Origin: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 3 |
Appears in Collections: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
insight_2024_03_004.pdf | 586,37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.