Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/45321
Title: | Экосистемная модель профессионального развития педагогов дошкольного образования |
Other Titles: | Ecosystem model of preschool teacher professional development |
Authors: | Королева, С. В. Koroleva, S. V. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Королева, С. В. Экосистемная модель профессионального развития педагогов дошкольного образования / С. В. Королева. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 3 (19). — С. 130-148. — 10.17853/2686-8970-2024-3-130-148. |
Abstract: | Основные цели развития дошкольного образования связаны с обеспечением качества условий для полноценного социального развития личности ребенка дошкольного возраста независимо от места проживания, с формированием позитивного имиджа педагогов дошкольного образования, с организацией образовательного пространства в соответствии с Федеральным государственным образовательным стандартом дошкольного образования и Федеральной образовательной программой дошкольного образования. Педагоги – субъекты образовательных отношений, от уровня их профессионального развития зависит достижимость поставленных целей в области качества дошкольного образования. Обеспечение высокого уровня профессионального развития неразрывно связано с профессиональным образованием. В статье обосновывается применимость основных положений экосистемного подхода к построению экосистемной модели профессионального развития педагогов. Цель работы – обосновать целесообразность использования экосистемного подхода при конструировании экосистемной модели профессионального развития педагогов дошкольного образования. Представлена экосистемная модель профессионального развития педагогов дошкольного образования, сформулированы цель, задачи, описаны основные компоненты, критерии и показатели уровней оценивания результатов профессионального развития педагогов дошкольного образования, а также обозначены результаты реализации представленной модели. The main goals of preschool education development are related to ensuring the quality of conditions for the full social personality development of a preschool child regardless of the place of residence, creating a positive image of preschool teachers, organizing learning environment in accordance with the Federal State Educational Standard of Preschool Education and the Federal Educational Program of Preschool Education. Teachers are subjects of educational relations, and the achievement of goals in the sphere of preschool education quality depends on the level of their professional development. Ensuring a high level of professional development is inextricably linked with professional education. The article substantiates the applicability of the main provisions of the ecosystem approach to building an ecosystem model of professional development of teachers. The purpose of the study is to substantiate the expediency of using the ecosystem approach in designing an ecosystem model of preschool teacher professional development. The article presents an ecosystem model of preschool teacher professional development, formulates the aim and objectives, describes the main components, criteria and indicators for the levels of assessing the results of professional development of preschool teachers, as well as outlines the results of the implementation of presented model. |
Keywords: | ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ЭКОСИСТЕМА МОДЕЛЬ ФУНКЦИИ ЭКОСИСТЕМЫ МОДЕЛИРОВАНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ЭКОСИСТЕМА КОМПОНЕНТЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ПЕДАГОГОВ АКТОРЫ ПРИЗНАКИ ЭКОСИСТЕМЫ ПРИНЦИПЫ ПОСТРОЕНИЯ ЭКОСИСТЕМНОЙ МОДЕЛИ PROFESSIONAL DEVELOPMENT ECOSYSTEM MODEL ECOSYSTEM FUNCTIONS MODELING EDUCATIONAL ECOSYSTEM COMPONENTS OF TEACHERS' PROFESSIONAL DEVELOPMENT ACTORS ECOSYSTEM FEATURES PRINCIPLES OF ECOSYSTEM MODEL BUILDING |
ISSN: | 2686-8970 |
DOI: | 10.17853/2686-8970-2024-3-130-148 |
Origin: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 3 |
Appears in Collections: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
insight_2024_03_011.pdf | 640,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.