Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46476
Title: Интегративные формы развития компетенций инклюзивного взаимодействия педагогов дополнительного образования
Other Titles: Integrative Forms of Competence Development for Inclusive Interaction of Additional Education Teachers
Authors: Куваева, Д. В.
Щипанова, Д. Е.
Куваева, Е. И.
Kuvaeva, D. V.
Shchipanova, D. E.
Kuvaeva, E. I.
Issue Date: 2025
Publisher: РГППУ
Citation: Куваева, Д. В. Форсайт-технологии как средства формирования профессиональной готовности студентов медицинского / Д. В. Куваева, Д. Е. Щипанова, Е. И. Куваева. — Текст : непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2025. — № 1 (21). — С. 84-102. — 10.17853/2686-8970-2024-4-99-118.
Abstract: Рассмотрены важные аспекты психологической и практической подготовки педагогов дополнительного образования к инклюзивному взаимодействию, осуществляемой в рамках интегративных форм реализации мероприятий проекта «Школа юных мастеров инклюзии». Инклюзивное взаимодействие рассмотрено как фактор личностного и профессионального развития педагогов. Дана краткая характеристика этапов проекта, проанализированы принципы взаимодействия педагогов с обучающимися с особенностями развития в инклюзивных командах. Представлены результаты анализа эффективности программы обучения педагогов по развитию компетенций инклюзивного взаимодействия: способность понимать и управлять эмоциями, коммуникативные компетенции, компетенции командной работы и рефлексии.
The article discusses important aspects of the psychological and practical preparation of additional education teachers for inclusive interaction, carried out within the integrative framework of the activities of the “School of Young Masters of Inclusion” project. Inclusive interaction is considered as a factor of the teacher`s personal and professional development. A brief description of the project stages is given, and the principles of interaction between teachers and students with special needs in inclusive teams are analyzed. The results of analysis of the teacher training program to develop inclusive interaction competencies effectiveness are presented: the ability to understand and manage emotions, communication competencies, teamwork and reflection competencies.
Keywords: ИНКЛЮЗИВНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
КОМПЕТЕНЦИИ ИНКЛЮЗИВНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ
ИНТЕГРАТИВНЫЕ ФОРМЫ РАЗВИТИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ
ИНКЛЮЗИВНАЯ КОМАНДА
ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
INCLUSIVE INTERACTION
INCLUSIVE INTERACTION COMPETENCIES
INTEGRATIVE FORMS OF COMPETENCE DEVELOPMENT
INCLUSIVE TEAM
ADDITIONAL EDUCATION
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2025-1-84-102
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2025. — № 1
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2025_01_010.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.