Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46759
Title: Креативные индустрии и образование: от мифов к интегративной модели креативности
Other Titles: Creative industries and education: from myths to an integrative model of creativity
Authors: Andryukhina, L. M.
Андрюхина, Л. М.
Issue Date: 2025-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Андрюхина, Л. М. Креативные индустрии и образование: от мифов к интегративной модели креативности / Л. М. Андрюхина // Образование и наука. — 2025. — № 3. — С. 9-35. — DOI: 10.17853/1994-5639-2025-3-9-35.
Abstract: Introduction. The active development of creative industries generates a demand for improvements in the education system. Aim. This article aims to provide a comprehensive understanding of creativity, enabling the effective design of the conditions and technologies necessary for its development within the educational process. Methodology and research methods. The theoretical and methodological analysis of the topic presented in the article is grounded in synergetic, activity-based, and value-regulatory methodological approaches. Results. In accordance with the research hypothesis, “myths” or one- common obstacles to the incorporation of practices aimed at fostering creativity in education. The analysis facilitated the development of anintegrative model of creativity, characterised as a synthesis of divergent and convergent thinking; spontaneity and manufacturability; as well as defocusing (or wandering creativity) and focusing during the creative search for values, meanings, and priorities. Scientific novelty. The scientific novelty lies in the proposal to consider creativity as a complex, non-linear process that fluctuates between chaos and order, spontaneity and manufacturability, as well as defocusing and value-based target focusing in each specific creative situation, unlike structural-integrative models. The integrative nature of creativity is shaped by the characteristics of complex self-organising systems. Practical significance. The proposed integrative approach enables the establishment of guidelines for enhancing the training of future vocational teachers in the creative industries. This approach not only articulates the factors of creativity but also defines the parameters for designing educational technologies.
Введение. Активное развитие творческих (креативных) индустрий формирует запрос на совершенствование системы образования. Цель статьи – сформировать интегративное представление о креативности, что позволит, в свою очередь, успешно проектировать условия и технологии ее развития в образовательном процессе. Методология, методы и методики. Представленный в статье теоретико-методологический анализ заявленной темы основан на синергетическом, деятельностном, ценностно-регулятивном методологических подходах. Результаты. В соответствии с гипотезой исследования были выявлены «мифы» или односторонние представления о креативности, которые являются наиболее частым препятствием для включения практик по развитию креативности в образование. Проведенный анализ позволил сформировать интегративную модель креативности как единства дивергентного и конвергентного мышления; спонтанности и технологичности; расфокусированности (блуждающая креативность) и фокусировки в творческом поиске на ценностях, смыслах и приоритетах. Научная новизна заключается в том, что в отличие от структурно-интегративных моделей предлагается рассматривать креативность как сложный нелинейный процесс, флуктуирующий в каждой конкретной творческой ситуации между хаосом и порядком, спонтанностью и технологичностью, расфокусированностью и ценностно целевой фокусировкой. Интегративный характер креативности определяется природой сложных самоорганизующихся систем. Практическая значимость. Предлагаемый интегративный подход позволяет определить ориентиры совершенствования образования и, главным образом, подготовки будущих педагогов профессионального обучения в области креативных индустрий, так как не просто описываются факторы креативности, но задаются параметры проектирования образовательных технологий.
Keywords: ENTCREATIVITY
CREATIVE POTIAL
INTEGRATIVE MODEL OF CREATIVITY
INTEGRATIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF CREATIVE POTENTIAL
CREATIVE INDUSTRIES
TRAINING OF FUTURE TEACHERS FOR THE CREATIVE INDUSTRIES
КРЕАТИВНОСТЬ
КРЕАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ
ИНТЕГРАТИВНАЯ МОДЕЛЬ КРЕАТИВНОСТИ
ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К РАЗВИТИЮ КРЕАТИВНОГО ПОТЕНЦИАЛА
ТВОРЧЕСКИЕ (КРЕАТИВНЫЕ) ИНДУСТРИИ
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ДЛЯ СФЕРЫ ТВОРЧЕСКИХ (КРЕАТИВНЫХ) ИНДУСТРИЙ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2025-3-9-35
Origin: Образование и наука. 2025. № 3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2025_03_002.pdf492,63 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons