Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/46763
Title: Состояние постдипломного сопровождения молодых педагогов в регионах Российской Федерации
Other Titles: The state of postgraduate support for young teachers in the regions of the Russian Federation
Authors: Zolotareva, A. V.
Mukhamediarova, N. A.
Kharisova, I. G.
Khodyrev, A. M.
Золотарева, А. В.
Мухамедьярова, Н. А.
Харисова, И. Г.
Ходырев, А. М.
Issue Date: 2024-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Состояние постдипломного сопровождения молодых педагогов в регионах Российской Федерации / А. В. Золотарева, Н. А. Мухамедьярова, И. Г. Харисова [и др.] // Образование и наука. — 2024. — № 10. — С. 48-81. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-10-48-81.
Abstract: Introduction. The article presents the findings of a study on the state of postgraduate support for young teachers in various regions of the Russian Federation. This research has identified the difficulties, challenges, crises, and barriers that these individuals face when entering the profession. Aim. The present research aims to examine the current state of postgraduate support and retention of young teachers in the Russian Federation, as assessed by the teachers themselves, heads of educational organisations, and instructors from higher education, secondary vocational, and additional vocational education institutions. Methodology and research methods. The methodological foundation of this study is grounded in anthropological, acmeological, systemic, and reflexive-activity approaches. The research is based on an analysis of information regarding the organisation of postgraduate support for young teachers in various types of educational institutions, which was obtained through a survey. A total of 1,103 respondents from 10 regions of the Russian Federation participated in the empirical study. Results. As a fundamental principle in establishing a support system, most respondents emphasise the importance of adhering to priority tasks within the field of education. This reflects their understanding of the significance of the issue at hand, as well as principles related to targeting, individualisation, and the orientation of support aimed at addressing the challenges faced by young teachers. Most respondents advocate for evaluating the effectiveness of initiatives aimed at young teachers based on criteria such as their satisfaction with professional development outcomes and a reduction in the turnover rate of young teachers within the first few years of their careers. Furthermore, both teachers and administrators are generally well-informed about the resources available to support young educators and largely agree on their potential effectiveness. They also recognise that the support of young teachers is a manageable process, involving the active participation of many teachers and administrators. Additionally, young teachers themselves play an active role in organising this support. Scientific novelty. The scientific novelty of this study lies in the generalisation of existing trends and issues, the identification of priority tasks, principles, directions, and methods for establishing a system of postgraduate support and retention for young teachers in the profession. Practical significance. The results obtained can be utilised to design a support system for young teachers, including those in postgraduate programmes, while considering the unique characteristics of various types of educational organisations.
Введение. В статье представлены результаты исследования состояния постдипломного сопровождения молодых педагогов в регионах РФ, позволившие выявить затруднения, кризисы и барьеры при вхождении в их профессию. Цель статьи – представить актуальное состояние постдипломного сопровождения и закрепления молодых педагогов в РФ в оценках самих молодых педагогов, руководителей образовательных организаций, преподавателей организаций высшего, среднего профессионального и дополнительного профессионального образования. Методология, методы и методики. Методологической основой исследования являются антропологический, акмеологический, системный, и рефлексивно-деятельностный подходы. Исследование построено на анализе полученной в результате опроса информации об организации постдипломного сопровождения молодых педагогов в образовательных организациях разного типа. В эмпирическом исследовании (опросе) приняли добровольное участие 1103 респондента из 10 регионов Российской Федерации. Результаты. В качестве главного принципа построения системы сопровождения большинство респондентов выделяют соответствие приоритетным задачам в сфере образования и принципы, связанные с адресностью, индивидуализацией и ориентацией сопровождения на решение проблем молодых педагогов. Оценивать эффективность работы с молодыми педагогами большинство респондентов предлагает, ориентируясь на критерии удовлетворенности молодых педагогов результатами становления в педагогической профессии, а также снижение доли их увольнения в первые годы работы. Большинство педагогов и руководителей достаточно информированы о средствах сопровождения молодых педагогов и единодушны в оценке их потенциала; они отмечают, что сопровождение молодых педагогов – процесс управляемый, в его организацию включено большинство педагогов и руководителей, которые занимают активные позиции; при этом сами молодые педагоги также проявляют активность в организации сопровождения. Научная новизна исследования состоит в обобщении существующих тенденций и проблем, определении приоритетных задач, принципов, направлений, путей и средств построения системы постдипломного сопровождения и закрепления в профессии молодых педагогов. Практическая значимость. Полученные результаты можно использовать при проектировании систем сопровождения молодых педагогов, включая постдипломное, с учетом особенностей образовательных организаций разного типа.
Keywords: TRAINING OF TEACHING STAFF
SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT
POSTGRADUATE SUPPORT OF YOUNG TEACHERS
RETENTION FOR YOUNG TEACHERS IN THE PROFESSION
VARIABLE MENTORING MODELS
ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ
ПОСТДИПЛОМНОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ МОЛОДЫХ ПЕДАГОГОВ
ЗАКРЕПЛЕНИЕ В ПРОФЕССИИ МОЛОДЫХ ПЕДАГОГОВ
ВАРИАТИВНЫЕ МОДЕЛИ НАСТАВНИЧЕСТВА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2024-10-48-81
metadata.dc.description.sponsorship: Статья подготовлена в рамках Государственного задания Ярославскому государственному педагогическому университету им. К. Д. Ушинского на 2024 год от Минпросвещения РФ по теме «Научно-методическое обеспечение реализации вариативных моделей наставничества в системе постдипломного сопровождения и закрепления в профессии молодых педагогов» (номер реестровой записи 720000Ф.99.1.БН62АБ84000).
The article was prepared as part of the State assignment for 2024 to the Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky, issued by the Ministry of Education of the Russian Federation. The topic of the assignment is “Scientific and Methodological Support for the Implementation of Variable Mentoring Models in the System of Postgraduate Support and Retention for Young Teachers in the Profession” (registry entry number 720000Ф.99.1.БН62АБ84000).
Origin: Образование и наука. 2024. № 10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2024_10_003.pdf533,91 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons