Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/5175
Title: | Синергетические аспекты современного образовательного процесса |
Other Titles: | The sinergy aspects of the contemporary educational process |
Authors: | Starodubtsev, V. A. Shepel, O. M. Kiseleva, A. A. Стародубцев, В. А. Шепель, О. М. Киселева, А. А. |
Issue Date: | 2012-01 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Стародубцев, В. А. Синергетические аспекты современного образовательного процесса / В. А. Стародубцев, О. М. Шепель, А. А. Киселева // Образование и наука. — 2012. — № 1. — С. 115-126. |
Abstract: | Using the comparative analysis method, the authors examine the evolutional process of the natural science methodology and the methodology of education. The outlined analogies show some definite trends of education development in the emerging post-industrial society. It is demonstrated that the openness and correlation of the individual educa- tional activities with other co-players results in the actual cooperation of the educational process. According to the authors, the implementation ground for the distributed interactions in the virtual space of the Internet, capable of supporting the life long learning process of society members, should be the personal educational environment, as a part of global information environment; the former being developed and used by the individual both for personal professional realization and life-long continuing self- education. Используя метод сравнительного анализа, авторы статьи сопоставляют эволюционный процесс методологии естественных наук и эволюцию методологии образования. Выявленные аналогии позволяют обнаружить определенные тенденции развития образования в формирующемся постиндустриальном обществе. Показано, что в силу открытости и корреляции образовательной деятельности индивида с деятельностью других соучастников объективно возникает высокая кооперативность процесса образования. Механизмом осуществления распределенных взаимодействий в виртуальном пространстве Интернет, способным поддерживать образовательный процесс членов общества на протяжении их жизни, по мнению авторов статьи, должна стать персональная образовательная сфера как часть глобального информационного пространства, используемая и создаваемая субъектом деятельности для обеспечения реализации своей личности в избранной профессии и непрерывного самообразования (life long learning). |
Keywords: | EDUCATIONAL PROCESS SOCIAL MEDIA CONNECTIVISM PERSONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT INFORMATION SOCIETY ПРОЦЕСС ОБРАЗОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫЕ МЕДИА КОННЕКТИВИЗМ ПЕРСОНАЛЬНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СФЕРА ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЩЕСТВО |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2012. №1 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2012_1_90_11.pdf | 222,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.