Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/5183
Title: Субъектно-моделирующий подход к формированию методологической компетентности будущих педагогов-психологов
Other Titles: The subject-modeling approach to developing the methodology competence of the future teachers-psychologists
Authors: Gilmanov, S. A.
Гильманов, С. А.
Issue Date: 2012-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гильманов, С. А. Субъектно-моделирующий подход к формированию методологической компетентности будущих педагогов-психологов / С. А. Гильманов // Образование и наука. — 2012. — № 1. — С. 63-72.
Abstract: Any practical activity of a modern specialist requires the methodology knowledge – the ability of setting and transforming goals, operating with summarized approaches and plans, creating and reconstructing them, etc. The paper deals with the role of the methodology competence in professional thinking; the subject-modeling approach to developing the professional thinking and methodology competence is considered regarding the future teachers-psychologists.The substantiation of the above approach is given concerning the content and structure of the competence in question, as well as the students’ personal characteristics. The psychological mechanism of gaining the experience and professional thinking ability is described as interaction of two models – the cognitive and dynamic emotional ones – both reflecting the professional activity. The results of experimental work, based on such methods as analysis, theoretical modeling, supervision and polling, demonstrated the main developing factors of methodology competence: the general culture level, interest to the future profession, the professional activity presentation in educational process. The research results imply the conclusion that the purposeful pedagogic activity based on the methodology competence is necessary for developing the future specialists’ professional thinking. 
Любая практическая деятельность требует от современного специалиста наличия методологических знаний – умений самостоятельно ставить и изменять задачи, оперировать обобщенными ориентировками и планами, быстро их конструировать и переконструировать и т. д. В статье рассмотрена роль методологической компетентности в профессиональном мышлении и предложен субъектно-моделирующий подход к процессу формирования профессионального мышления и данной компетентности у будущих педагогов-психологов. Обоснование субъектно-моделирующего подхода показано с опорой на содержание и структуру методологической компетентности, ее связь с личностными характеристиками студентов. Психические механизмы обретения опыта и профессионального мышления описаны как взаимодействие двух моделей – когнитивной и динамической образно-эмоциональной, которые в единстве отражают профессиональную действительность. Результаты, полученные в ходе опытно-экспериментальной работы, во время которой использовались такие методы, как анализ, теоретическое моделирование, наблюдение, опрос, показали, что значительную роль в формировании методологической компетентности играют общекультурный уровень, интерес к будущей профессии, полнота представленности профессиональной действительности в учебном процессе. Итогом работы стал вывод о том, что в системе профессионального образования необходима целенаправленная педагогическая деятельность по развитию профессионального мышления, основанная на развитии методологической компетентности будущих специалистов. 
Keywords: METHODOLOGY COMPETENCE
PROFESSIONAL THINKING
SUBJECT-MODELING APPROACH TO DEVELOPING THE PROFESSIONAL THINKING
МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ МЫШЛЕНИЕ
СУБЪЕКТНО-МОДЕЛИРУЮЩИЙ ПОДХОД К ФОРМИРОВАНИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МЫШЛЕНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_1_90_06.pdf210,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.