Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/5187
Title: Преодоление гендерных противоречий в системе высшего профессионального образования
Other Titles: Overcoming the gender contradictions in the system of higher vocational training
Authors: Lukinskaya, L. A.
Shupina, V. A.
Лукинская, Л. А.
Чупина, В. А.
Issue Date: 2012-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лукинская, Л. А. Преодоление гендерных противоречий в системе высшего профессионального образования / Л. А. Лукинская, В. А. Чупина // Образование и наука. — 2012. — № 1. — С. 106-114.
Abstract: The paper presents the research results relating to the peculiarities of gender interaction in the higher vocational education, defined as being inconsistent and contradictory. The methodological basis incorporates the studies by the Russian and foreign scientists taking the androgyny as the optimal model of gender interaction. The authors present their model of gender behavior integrating the best traits of feminine and masculine behavior in professional sphere, and based on the analysis of such concepts of gender pedagogy as gender asymmetry, the gender stereotype, the gender display, and their manifestations in educational process. 
В статье представлены результаты изучения особенностей гендерного взаимодействия в высшем профессиональном образовании, которые сегодня носят противоречивый характер. Методологической основой работы послужили труды зарубежных и российских ученых, считающих андрогинию наиболее оптимальной моделью гендерного взаимодействия. На основе анализа таких понятий гендерной педагогики, как гендерная асимметрия, гендерный стереотип, гендерный дисплей, и их проявления в образовательном процессе авторы статьи предлагают модель гендерного поведения, которая интегрирует в себе лучшие черты фемининного и маскулинного поведения в профессиональной сфере. 
Keywords: GENDER PEDAGOGY
GENDER ASYMMETRY
GENDER DISPLAY
GENDER STEREOTYPE
MASCULINE BEHAVIOR
FEMININE BEHAVIOR
ANDROGYNOUS BEHAVIOR
ГЕНДЕРНАЯ ПЕДАГОГИКА
ГЕНДЕРНАЯ АСИММЕТРИЯ
ГЕНДЕРНЫЙ ДИСПЛЕЙ
ГЕНДЕРНЫЙ СТЕРЕОТИП
МАСКУЛИННОСТЬ
ФЕМИНИННОСТЬ
АНДРОГИННОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_1_90_10.pdf195,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.