Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9565
Title: | Роль и место фузионизма в школьном геометрическом образовании |
Other Titles: | The role and place of fusionism in school geometry education |
Authors: | Klekovkin, G. A. Клековкин, Г. А. |
Issue Date: | 2012-02 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Клековкин, Г. А. Роль и место фузионизма в школьном геометрическом образовании / Г. А. Клековкин // Образование и наука. — 2012. — № 2. — С. 77-92. |
Abstract: | The paper deals with the issue of succession in school geometry education. By the analysis and synthesis of the integrative experience of the plane and spatial geometry teaching, it has being substantiated that the application of fusionism elements can provide the effective instrument for implementing the vertical content and process succession in geometry teaching. By means of the activity approach it is being proved that the fusion teaching of planimetry and stereometry in elementary school facilitates the development of children’s learning and cognitive skills. Using fusionism at the final years of Secondary School promotes the school leavers’ readiness for studying general spatial geometry in the system of higher education. The study is addressed to developers of the school mathematical educational standards, authors of school geometry manuals and geometry teachers В статье исследуется проблема преемственности школьного геометрического образования. Анализ и обобщение опыта интеграции в процессе обучения плоской и пространственной геометрии показывают, что эффективным средством реализации вертикальной содержательной и процессуальной преемственности геометрического образования может стать использование элементов фузионизма. На основе деятельностного подхода к обучению доказывается, что слитное обучение планиметрии и стереометрии на начальном этапе школьного геометрического образования является способом формирования универсальных учебнопознавательных действий. Применение фузионизма на заключительном этапе школьной подготовки позволяет обеспечить готовность выпускника к изучению геометрии обобщенных пространств в системе высшего образования. Работа адресована разработчикам стандартов школьного математического образования, авторам школьных учебников геометрии и учителям математики |
Keywords: | SCHOOL GEOMETRY EDUCATION SUCCESSION FUSIONISM GENERALIZATION ANALOGY ШКОЛЬНОЕ ГЕОМЕТРИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ФУЗИОНИЗМ ПРЕЕМСТВЕННОСТЬ ОБОБЩЕНИЕ АНАЛОГИЯ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2012. №2 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2012_2_91_09.pdf | 266,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.